Dog (2022)

Recensie Dog CinemagazineRegie: Reid Carolin, Channing Tatum | 101 minuten | drama, komedie | Acteurs: Channing Tatum, Ryder McLaughlin, Aavi Haas, Luke Forbes, Donovan Hunter, Peter Ostrander, Trey Panella, Patrick Perlaky, Devin White, John Dixon, Trent McDonald

Een hond wordt ook wel ‘je beste vriend’ genoemd. In de film ‘Dog’ duurt het even voordat ex-Army Ranger Jackson Briggs (Channing Tatum) dat ervaart bij Lulu, de legerhond die hij naar de begrafenis van haar overleden baasje moet brengen. Gedurende deze roadtrip langs de Pacific Coast leren de twee elkaar goed kennen. Jackson, die hersenletsel overgehouden heeft aan zijn actieve dienst, wordt steeds closer met de hond en de twee weten elkaar te troosten bij enkele spannende momenten. Eigenlijk gaat ‘Dog’ over twee ‘ex-militairen’ die allebei met een trauma uit de oorlog zijn gekomen en zoeken naar een manier om te overleven. Jackson wil na dit ‘moetje’ weer direct in dienst, maar is dat wel zo verstandig?

Ook Lulu heeft zo haar issues. Ze is natuurlijk afgericht om specifiek te kunnen optreden in bepaalde situaties, dat is haar natuurlijke manier van reageren geworden. Kan Jackson haar zodanig kalmeren dat ze geen gevaar meer vormt en als een ‘normale’ familiehond dienst kan doen?

Tijdens de trip maken ze een rariteit aan avonturen mee; van een introductie tot tantrische seks tot een illegale wietplantage en van bezoekjes aan Jacksons dochtertje tot het weerzien met Nuke, de broer van Lulu. Jackson heeft heel wat te stellen met het eerst wat agressieve gedrag van Lulu, maar gaandeweg groeit het begrip naar elkaar. Uiteindelijk leren de twee elkaar zo goed kennen dat ze elkaar vertrouwen en beschermen. Kortom: het einde laat zich raden.

De acteerprestatie van Tatum is voldoende, maar toch blijft het knagen dat hij het in deze film bijna helemaal alleen moet doen. De verschillende personages eromheen voegen te weinig spanning en diepgang toe om van ‘Dog’ een bijzondere kijkervaring te maken.

Er zitten een paar leuke momenten in de film (het regelen van een kamer in een luxe hotel, omdat Lulu op een bed wil slapen) en ook momenten waarbij je ‘stuk’ gaat. Lulu, gespeeld door drie verschillende Mechelse herders, is zeer fotogeniek en weet je af en toe in het hart te raken. Channing Tatum weet niet op elk vlak te overtuigen, zowel in het humor- als in het dramavlak blijft het wat tam. De film verheerlijkt de broederschap tussen de soldaten, het betere ‘oude jongens krentenbrood’ met de typische eigen humor. Toch laat ‘Dog’ ook de tragiek zien van hoe de maatschappij met haar oorlogsveteranen om gaat. Na de ‘active duty’ worden ze bedankt en gaat men over tot de orde van de dag. Mooi dus dat de film ijvert voor een minder ‘honds bestaan’ voor veteranen.

Ruud Stift

Bioscooprelease: 24 februari 2022
DVD-release: 20 juli 2022