Ik wist het (2022)

Recensie Ik wist het CinemagazineRegie: Jamel Aattache | 90 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Sigrid ten Napel, Steef de Bot, Tarikh Janssen, Loes Luca, Victoria Koblenko, Ruurt de Maesschalck, Toprak Yalciner, Henriëtte Tol, Bart Klever, Javier Guzman, Rian Gerritsen, Melissa Drost, Rob Dekay, Margo Dames, Nhung Dam, Mike Meijer, Marieke Westenenk, Donnya Zidan, Saar van Aken

Chantal van Gastel is een van de succesvolste Nederlandse chicklit-schrijfsters. De Brabantse brak in 2008 door met haar debuutroman ‘Zwaar verliefd!’, waarna ze de bestsellers aaneenreeg. Dat de boeken van Van Gastel veel – hoofdzakelijk vrouwelijke – lezers konden bekoren, zorgde ervoor dat filmmakers ook hun graantje mee wilden pikken. ‘Zwaar verliefd!’ werd in 2018 verfilmd met Barbara Sloesen en Jim Bakkum in de hoofdrol. Hoewel de kritieken niet mals waren, sleepte de door Jamel Aattache geregisseerde romkom wél een Gouden Film in de wacht; uiteindelijk vonden bijna een kwart miljoen mensen de weg naar de bioscopen om de film te zien. Door corona waren de bezoekerscijfers voor het vervolg ‘Zwaar verliefd! 2’ (2021) minder indrukwekkend, maar ook die film behaalde de status van Gouden Film (100.000 bezoekers).

Hoewel Aattache niet betrokken was bij die tweede ‘Zwaar verliefd!’-film, kruipt hij voor de derde Van Gastel-verfilming, ‘Ik wist het’ (2022), weer op de regisseursstoel. Hoofdpersoon in deze film is de spirituele en intuïtieve Mia (Sigrid ten Napel). Van Gastel liet zich inspireren door gebeurtenissen uit haar eigen leven. “Het volgen van mijn intuïtie heeft voor mij best goed uitgepakt. Mijn schrijfcarrière heb ik te danken aan een reeks losstaande gebeurtenissen die samen een heel gelukkige uitkomst hadden. Stel dat ik ergens een andere keuze gemaakt had, zou de uitkomst dan hetzelfde zijn geweest? En stel dat ik het allemaal van tevoren geweten had? Had ik dan nog even hard gewerkt om mijn doelen te behalen, of zou ik achterovergeleund hebben en was het dan juist allemaal anders gelopen?”

Mia laat zich in elk geval leiden door de levendige dromen die ze heeft. Het zijn visioenen, waarin ze haar toekomst aan zich voorbij ziet trekken. Maar niet alleen die van haarzelf. In haar meest levendige droom runt ze het pittoreske bloemenwinkeltje waar ze als tiener een bijbaantje had en heeft ze een dochtertje met een knappe vreemdeling. Als ze ziet dat het bewuste winkelpand te huur is, twijfelt ze dan ook geen moment. Ze zegt haar baan in de marketing op, knapt het pand op en opent haar eigen bloemenwinkel. De gezellige Viola (Loes Luca) biedt zich aan als collega en de knappe vreemdeling uit haar dromen blijkt Feo (Tarikh Janssen), die een tostitruck runt op het pleintje voor de winkel. Alsof dat nog niet verwarrend genoeg is, vinden plots allerlei mysterieuze boodschappen hun weg naar haar. Al snel wordt Mia de levens ingezogen van iedereen om haar heen; als een magneet trekt ze bijzondere verhalen aan. Dit blijft niet onopgemerkt door Axel (Steef de Bot), de plaatselijke verslaggever die haar graag op weg helpt met haar winkeltje, onder meer door vlogs voor haar te maken. Ineens voelt Mia zich onzeker over haar keuzes, want terwijl ze haar best doet om ervoor te zorgen dat de man van haar dromen ook de man van haar leven wordt, krijgt ze vlinders in haar buik van degene die recht voor haar staat.

Een groot probleem met romantische komedies – of ze nou uit Nederland komen of niet – is dat ze voorspelbaar zijn en allemaal op elkaar lijken. In ‘Ik wist het’ probeert men dit te omzeilen door een bovennatuurlijk tintje aan de heldin van dienst te geven. In het boek werkte dit wellicht, maar in de film komt dat vleugje magie amper uit de verf. We zien één droomscène in soft focus, direct aan het begin van de film, en dat is het. Verder moeten we Mia maar op haar blauwe ogen geloven dat ze die dromen en visioenen heeft gehad over loterijbriefjes in jaszakken en levens die in gevaar zijn. Het helpt ook niet dat Ten Napel voornamelijk wat schaapachtig voor zich uit staat te kijken. Had hier een actrice met een fascinerende, mysterieuze uitstraling neergezet en het had misschien gewerkt. Maar Ten Napel overtuigt geen moment. Janssen en De Bot zijn charmant, maar hebben een niet al te uitdagende rol. Dat zelfde geldt voor Luca en Victoria Koblenko, die Axels getroebleerde zus speelt. Maar waar die strubbelingen vandaan komen wordt nooit uitgelegd; überhaupt wordt er weinig verklaard. Daardoor kan het ons maar weinig schelen wat het lot van de personages is.

‘Ik wist het’ heeft toch nog één lichtpuntje: het decor is het fotogenieke stadje Edam. In de schilderachtige straatjes met romantische bruggetjes en oude pandjes is het fijn ronddwalen. Het is bijna jammer als er scènes binnen plaatsvinden! ‘Ik wist het’ pretendeert anders zijn dan andere romantische komedies, maar is gewoon van hetzelfde laken een pak. Met een overtuigender hoofdrolspeelster, een evenwichtiger script en meer van de beloofde magie was het misschien nog wat geworden, nu is het ’t helaas allemaal nét niet.

Bioscooprelease: 17 februari 2022
DVD-release: 29 juni 2022