Dude, Where’s My Car? (2000)

Regie: Danny Leiner | 83 minuten | komedie, fantasie, science fiction | Acteurs: Ashton Kutcher, Seann William Scott, Jennifer Garner, Marla Sokoloff, Kristy Swanson, David Herman, Hal Sparks, Charlie O’Connell, John Toles-Bey, Christian Middelthon, David Bannick, Turtle, Bob Clendenin, Mary Lynn Rajskub, Kevin Christy, Kristoffer Ryan Winters, Bill Chott, Michael Bower, ‘Stuttering’ John Melendez, Teressa Tunney, Linda Porter, Freda Foh Shen, Mitzi Martin, Nichole Hiltz, Linda Kim, Mia Trudeau, Kim Marie Johnson, Keone Young, Christopher Darga, Marc Lynn, Pat Finn, Cleo King, Cinco Paul

Of je vindt ‘Dude, Where’s My Car’ geweldig of je vindt het helemaal niets. Bij dit soort melige komedies is er geen tussenweg. Kun je ‘Road Trip’ (2000), ‘Jay and Silent Bob Strike Back’ (2001) en de ‘American Pie’ films  waarderen, dan zit je goed. Zo niet, dan is deze film niet aan jou besteed, de titel moge voor zich spreken.

Het is de ultieme dude movie: strippers, alienchicks, aliendudes, spacenerds, binken, struisvogels, pudding, een tweeling, een transseksueel en een kwijtgeraakte auto. Dan hebben we het nog niets eens over Yoda figuur Nelson, zijn even stonede hond, een boze Mr. Pizzacoli, de gek in kooi, die felbegeerde Continuum Transfunctioner en een meisje genaamd Christie Boner. Iedereen lijkt wel wat van Jesse (Ashton Kutcher) en Chester (Seann William Scott) te willen vandaag, helaas kunnen zij zich niets herinneren van wat ze gisteravond hebben uitgespookt. “Sense memory simulated perception altered consciences memory retrieval”, stelt Chester dan voor. Ja, ze lijken wel dom maar ze kijken ook naar Discovery Channel en Animal Planet. Tja, je weet namelijk nooit wanneer zulke kennis goed van pas kan komen.

Ashton Kutcher en Seann William Scott weten wel raad met mafkeesrollen. Kutcher is beroemd geworden als de knappe maar minderbegaafde Kelso uit ‘That ’70s Show’ (1998-2006). Ook haalt hij verborgen camera grappen uit met beroemdheden in het MTV programma ‘Punk’d’ (2003). Seann William Scott zal altijd herkend worden als gekke Stifler uit de ‘American Pie’ films. In ‘Final Destination’ (2000), ‘Road Trip’ (2000) en ‘Evolution’ (2001) speelt hij onnozele, komische karakters. In de meeste films zijn de fysieke grappen ten koste van hem. Een knapper duo met betere komische timing en klik kun je voor de rollen van Jesse en Chester niet vinden. Sommigen vergelijken hen met Bill en Ted van ‘Bill and Ted’s Excellent Adventure’ (1989), Wayne en Garth of Beavis en Butthead.

Het verhaal van ‘Dude, Where’s My Car’ was ooit een concept voor een ‘Beavis and Butt-Head’ film. Jennifer ‘Alias’ Garner en Marla Sokoloff spelen de vriendinnen van de jongens Wanda en Wilma. Zij kunnen best voor tweelingen doorgaan. Charlie O’Connell (broertje van) is bink Tommy die Jesse en Chester graag een kopje kleiner maakt. Verder zijn er cameo’s van Andy Dick, Kristy Swanson en model Fabio. De muziek is even bijpassend als cool. ‘Dude, Where’s My Car’ is een groot zoek-je-auto avontuur dat bijna uitmondt in een intergalactische crisis. Je lacht je helemaal rot bij de Chinese fastfood drive-through, and then bij de kleermaker om hun nieuwe tattoo’s, and then bij de ruimtesekte van Zoltan, and then….? De grootste grap is nog wel het Renault vijfje waar het Jesse en Chester allemaal om te doen is. Binnen het genre flauwe tienerhumor een toppertje. Shibby!

Sarita Koendjbiharie

Bioscooprelease: 31 mei 2001