El Gringo (2012)

Regie: Eduardo Rodriguez | 95 minuten | actie, drama | Acteurs: Christian Slater, Scott Adkins, Petar Bachvarov, Zahary Baharov, Michail Elenov, Erando González, Israel Islas, George Karlukovski, Vlado Mihailov, Sofía Sisniega, Atanas Srebrev

Een agent van de narcoticabrigade (Scott Adkins), wiens naam we nooit te weten komen, steekt de Mexicaanse grens over met een kogel in zijn arm en miljoenen aan contant geld. Zijn droom om te gaan genieten van een vervroegd pensioen aan het paradijselijke strand van het toeristenmekka Acapulco wordt wreed verstoord als hij aankomt in het vervallen dorp El Fronteras. Het grootste deel van de plaatselijke bevolking is hem vijandig gezind, terwijl de corrupte sheriff van het plaatsje zijn zinnen heeft gezet op de zak geld die de gringo (het Mexicaanse woord voor een blanke Amerikaan) met zich meedraagt. Wegkomen uit El Fronteras blijkt dan ook geen sinecure met een bus die slechts eenmaal daags om twee uur stipt langskomt en een door de sheriff gecontroleerde, schietgrage boevenbende die constant achter je aanzit…

Stilistisch en inhoudelijk vertoont het door Eduardo Rodriguez (geen familie van) geregisseerde ‘El Gringo’ grote overeenkomsten met de film ‘El Mariachi’. Een stoffig Mexicaans dorp (hoewel de film in werkelijkheid in het Europese Bulgarije werd opgenomen) vormt het decor voor een lange reeks bloederige schietpartijen. Het niveau van de meer illustere voorganger wordt echter maar zelden gehaald. Verhaaltechnisch heeft ‘El Gringo’ weinig om het lijf, terwijl het acteerwerk ook hooguit middelmatig is. Toch is het bij vlagen wel een vermakelijke prent als je van een paar stevige knokpartijen of een forse dosis pistoolgeweld houdt. Scott Adkins (‘The Expendables 2’, ‘Universal Soldier: Day of Reckoning’) overtuigt best als actieheld en slaagt er op de meest ingenieuze manieren in om het maximale rendement uit zijn kogels te halen bij het neerhalen van legertjes aanstormende snoodaards. Soms kun je wel wat twijfels plaatsen bij het realiteitsgehalte of de schutterskwaliteiten van zijn opponenten, maar anderzijds zie je wel vaker in actiefilms van dit type dat de held verbluffend accuraat is en diens bloeddorstige tegenstanders hele magazijnen het luchtledige injagen. De gevechten zijn over het algemeen wel aardig gechoreografeerd en geven de film aangenaam veel vaart.

Een gesofisticeerd stukje filmkunst is ‘El Gringo’ zeker niet, maar wie houdt van een harde en redelijk pretentieloze actieprent zal zich tijdens het bekijken van deze film best amuseren. Door het hoge tempo en de soms zeer aardige vechtscènes is het namelijk een film die best lekker wegkijkt.

Frank Heinen

‘El Gringo’ verschijnt woensdag 6 februari 2013 op DVD en blu-ray.