El niño pez (2009)

Regie: Lucia Puenzo | 96 minuten | drama, thriller, romantiek | Acteurs: Inés Efron, Mariela Vitale, Pep Munné, Diego Velázquez, Carlos Bardem, Arnaldo André, Ailín Salas Sandra Guida, Julián Doregger

‘El niño pez’, oftewel ‘The Fish Child’ is een schemerige en poëtische film, boordevol prachtige fotografie, die zich uiteindelijk manifesteert in een ware mystery thriller. Maar voordat het zover is, is geduld geboden tijdens het langzaam sluiten van het web rondom de verhaallijn.

Schrijfster en regisseur Lucia Puenzo (‘XXY’) brengt het verhaal van een lesbische liefdesaffaire tussen de jonge Lara en de donkere Guayi. Lara is de dochter van een vooraanstaande rechter, terwijl Guayi bij hun thuis in dienst is. Samen dromen zij ervan om een huis te bouwen en een eigen leven te beginnen. Guayi’s vader blijkt een eigenaardige man. In zijn huis zijn foto’s te zien van een overleden kind, ‘The Fish Child’. Lara heeft het kind gezien, als in een droom.

‘El niño pez’ heeft veel weg van een droom. Het stille spel, de kabbelende muziek, de schemerige, matte beelden doen aan als een roes. In ‘El niño pez’ draait het om hunkering naar vrijheid. Vrijheid in de liefde en vrijheid in klasse, zoals tot uitdrukking komt in de sociale komaf van de twee verschillende hoofdkarakters. Lucia Puenzo heeft die basis vormgegeven in een wat onrealistische en dus dromerige setting die je af en toe doet afdwalen.

‘El niño pez’ komt eerst wat langzaam op gang voordat het iets van haar verloop prijs geeft. Hier en daar kan het dus even doorbijten geblazen zijn. Maar door de speelduur van krap anderhalf uur is dit absoluut overkomelijk. Niet in de laatste plaats omdat in ‘El niño pez’ altijd wat te zien valt, voor wie oog heeft voor fotografie. Schaduwrijke beelden waarin de Zuid Amerikaanse stijl goed tot zijn recht komt wisselen elkaar in hoog tempo af.

‘El niño pez’ laat wat te raden over en geeft misschien niet die voldoening die menig andere Hollywood film wel zou kunnen bieden. Wellicht is het juist wat dit kaliber film voor de investerende kijker interessant maakt. Een film waarbij interpretatie van de kijker gewenst is, maar waardoor de overzichtelijkheid soms wat in het gedrang komt.

Tjeerd Kooistra