El reino (2018)

Recensie El reino CinemagazineRegie: Rodrigo Sorogoyen | 132 minuten | drama, thriller | Acteurs: Antonio de la Torre, Mónica López, Josep Maria Pou, Bárbara Lennie, Nacho Fresneda, Ana Wagener, Luis Zahera, Francisco Reyes, María de Nati, David Lorente, Paco Revilla, Sonia Almarcha, Andrés Lima, Óscar de la Fuente, Laia Manzanares, Malva Vela, Jorge Suquet, Pepe Lorente, Xabier Murua

Het lijkt een ‘marriage made in heaven’, elke samenwerking tussen de up-coming regisseur Rodrigo Sorogoyen en topacteur Antonio de la Torre. Blonken beiden al uit met de broeierige politiethriller ‘Que Dios nos perdone’ uit 2016 over de jacht op een seriemoordenaar, in ‘El reino’ wordt het vakmanschap op een politieke thriller-leest uitgerold. In 2018 was deze film de grote winnaar in het Spaanse filmland: er werden maar liefst 7 Goya’s binnengeharkt, waaronder die van beste regie, beste scenario, beste soundtrack (pulserend en opzwepend van Olivier Arson) en beste acteur.


Het verhaal: De la Torre speelt een charismatisch politicus, Manuel López-Vidal, die aardig is opgeklommen in de rangen van zijn partij. Welke partij, links/rechts/midden, blijft onduidelijk, maar dat staat het volgen van het verhaal niet in de weg. Manuel heeft veel aanzien, een liefdevolle familie en veel vrienden. Daarnaast blijkt dat Manuel zich binnen het politieke wereldje ook heel gauw heeft ingelaten met corrupt handelen, net als vele andere politici in zijn omgeving. Ambtsmisbruik, verduisteringen en wat dies meer zijt. We zien ‘vergaderingen’ in luxe restaurants, waar men zich stort op overdadige visschotels, tripjes op luxe boten en dure horloges die uitgereikt worden. Als de kranten lucht krijgen van het gesjoemel met belastinggelden en Manuel een collega en vriend probeert in te dekken, wordt hij zelf het middelpunt van de aandacht. Hij wordt door zijn partijgenoten als zondebok naar voren geschoven. Hij moet hangen om de aandacht van alle, nog op de achtergrond spelende, onverkwikkelijke politieke malversaties te verdoezelen. Helaas, Manuel laat zich niet zomaar slachtofferen. Hij gaat binnen de eigen partijgeledingen op zoek naar bewijs om iedereen aan de schandpaal te kunnen nagelen. Van zijn directe meerdere krijgt hij te verstaan: “Er spelen grotere zaken dan jouw nieuwsgierigheid.”


In zijn zoektocht naar ‘de boekjes met de namen en de bijbehorende bedragen’ vallen er slachtoffers en is hij ook zelf zijn leven niet zeker. Uiteindelijk komt het -in een waarlijk magistrale eindscène- tot een showdown met politiek verslaggeefster Amaia Marin (Bárbara Lennie). Een verbaal duel op prime time televisie, waarin Manuel keihard wordt aangepakt. Okay, hij komt met harde bewijzen tegen heel veel politici, maar maakte hij niet zelf ook eerst vijftien jaar deel uit van dit misselijkmakende, corrupte systeem?

‘El reino’ is een film over de corruptie binnen de Spaanse politiek. Het is een film die de partijen niet expliciet benoemt, want uiteindelijk zijn ze allemaal besmet. Links of rechts, iedereen deelt mee uit de ruif. Of je loopt mee in de pas, of je wordt overbodig verklaard. Vuile spelletjes, mensen die hun mond voorbij praten, afluisterpraktijken: het hele spectrum komt langs.


De la Torre speelt zijn rol ‘menselijk’ en volkomen overtuigend. Je zou inderdaad bijna vergeten dat hij net zo verachtelijk bezig is als alle andere schreeuwerige brulapen in zijn directe omgeving.

Het duurt wel even om ‘in the swing of things’ te komen. ‘El reino’ is geen makkelijke film. Het heeft allemaal wel veel politieke voeten, lees: machtsspelletjes, in de aarde. Wie is wie en wie verlinkt wie?

In hoog tempo, op het ritme van de hypnotiserende soundtrack, gaat Manuel na zijn publieke veroordeling op zoek naar de ‘schatkist aan bewijzen’. Vol bravoure en durf stelt hij alles in het werk om zijn hoofd van de guillotine te redden. Maar of hij daar uiteindelijk in slaagt? Zoals de subtitel van ‘El reino’ vermeldt: “Koningen vallen, maar koninkrijken weten te overleven.” De Spaanse politieke arena, een apart ‘koninkrijk’, daar laat deze film geen misverstand over bestaan…

Ruud Stift

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 4 juli 2019
DVD-release: 5 november 2019