Elias en het koninklijke avontuur – Elias og kongeskipet (2007)

Regie: Espen Fyksen, Lise I. Osvoll | 76 minuten | animatie | Originele stemmencast: Aleksander Emil Dyrberg Ek, Marit A. Andreassen, Per Christian Ellefsen, Svein Tindberg, Klara Døvingen, Raske Menn, Nils Ole Oftebro, Terje Strømdahl, Ane Dahl Torp

De Noorse kinderen, of liever gezegd de Scandinavische jeugd, kan al langer genieten van de avonturen van het reddingsbootje Elias; in andere landen, waaronder de Benelux, maakten de kleintjes pas in 2007 kennis met het rood/witte bootje. De dappere schuit werd in Noorwegen voor het eerst te water gelaten in 1999, toen het eerste boek ‘Elias-De Kleine Reddingsboot’ het levenslicht zag. Het werd meteen een hit en het duurde slechts vier jaar voor de rechten van het concept in handen kwamen van de belangrijkste Noorse filmproductiemaatschappij, Filmkameratene AS. De tv-serie Elias werd een zo mogelijk nog groter succes hoewel de verhaallijnen niet helemaal gevolgd werden. ‘Elias’ is een animatieserie bedoeld voor peuters en kleuters. De figuurtjes doen enigszins denken aan die uit de overbekende Thomas de Stoomlocomotief-verhaaltjes, ook hier zien we vervoermiddelen met een gezicht, al is ‘Elias’ volledig computergeanimeerd en is de Britse ‘Thomas’ volgens het stop-motion principe opgenomen. Elias lijkt ook wat karakter betreft wel een beetje op Thomas. Beide figuurtjes zijn maar klein en betekenen niet zoveel voor hun omgeving, maar in hun dromen zijn ze sterk en reuze belangrijk. Het liefste willen ze laten zien dat ze heel nuttig en dapper zijn.

Echt origineel wordt de eerste speelfilm over het moedige reddingsbootje, ‘Elias and the Royal Yacht’, dus nergens, maar dat hoeft ook helemaal niet. Het is een spannend avontuur en zal zowel jongens als meisjes aanspreken. De film begint als een van de boothuizen een verhaal vertelt over de onverschrokken Fearless, de held van alle reddingsboten. Elias wil niets liever dan ook zo flink zijn als Fearless. Als er een storm nadert weigert hij echter van de regels af te wijken en besluit hij om de arrogante boot Rocky Gabrielsen II niet naar de Grote Baai te vergezellen. Dit wordt hem al snel betaald gezet en Elias is reddingsboot-af. Spoedig krijgt hij echter een nieuwe kans: hij mag mee op een missie met Kapitein Buskruit en de slimme Sinus om op zoek te gaan naar de Koninklijke Jacht. Deze is namelijk zoekgeraakt, en het vermoeden bestaat dat hij sinds het verlies van zijn dochter, de Prinsessenboot, zijn verstand ook is kwijtgeraakt. Elias laat zien wat hij waard is en doet zijn uiterste best om zowel de Koninklijke Jacht als de Prinsessenboot terug te vinden.

De animaties zijn van een zeer behoorlijk niveau in de film. Dankzij de mimiek van de boten en overige personages hebben deze iets menselijks en dus herkenbaars over zich. Het water verdient een speciale vermelding, het animatieteam is er in geslaagd dit levensecht te maken. De film is vooral leuk voor de kleine of aspirant filmliefhebbers, maar ook voor de ouders zitten er een aantal grappen in, met name in de scènes met de paparazzi. Deze drie amusante leden van de roddelpers maken overigens het verhaal voor de peuters weer wat lastiger te volgen, omdat ze als een rode draad in de film voorkomen. ‘Elias and the Royal Yacht’ is een leuke film voor de kleintjes, ze zullen de held van het verhaal zeker in hun hart sluiten en smeken om herhaling.