Ernest & Celestine: op avontuur in Brabbelland – Ernest et Célestine: Le voyage en Charabie (2022)

Recensie Ernest & Celestine: Op avontuur in Brabbelland CinemagazineRegie: Julien Chheng, Jean-Christophe Roger | 79 minuten | animatie, avontuur | Nederlandse stemmencast: Ivan Pecnik, Lizemijn Libgott, Door van Boekel, Finn Poncin, Anne Mie Gils, Lotte Heuten, Joost Claes, Jonathan Demoor, Huub Dikstaal, Daan van Rijssel, Fred Meijer, Hymke de Vries, Simon Zwiers, Dennis Willekens, Rob van de Meeberg, Marcel Jonker, Lucie Passies-Michielsen, Nova Meens, Yuna Frauenfelder, Sjoerd Keurentjes, Shayne Bakker

De Belgische Gabrielle Vincent (1928-2000) (echte naam Monique Martin) was schilder, kinderboekenschrijfster, illustrator en bedenker van “Ernest & Célestine”. Dat ze een groot talent zou worden bleek al op haar vijftiende, toen ze al geld verdiende met het illustreren van trouw- en geboortekaartjes en boeken. Na haar studie aan de Koninklijke Academie voor de Schone Kunsten in Brussel, werkte ze ondermeer als rechtbanktekenaar en reisde ze door Noord Afrika. Deze feiten vind je – misschien toevallig – terug in de tweede langspeelfilm gebaseerd op haar werk, ‘Ernest & Celestine: op avontuur in Brabbelland’ (2022).

Als het kleine maar enthousiaste muisje Celestine per ongeluk de viool van Ernest (een heuse Stradiberius!) kapot maakt is de beer ontroostbaar. Celestine voelt zich ontzettend schuldig en baalt er dan ook van als Ernest aangeeft dat weliswaar de enige die zijn viool kan repareren in Brabbelland woont, maar dat hij nooit en te nimmer terug wil naar dit land, waar hij oorspronkelijk vandaan komt. Celestine zou Celestine niet zijn als ze dan maar met een voortvarend plan op de proppen komt Zij zal in haar eentje wel even (stiekem!) naar Brabbelland reizen om Ernests viool te laten maken.

Natuurlijk komt Ernest hier achter en natuurlijk kan hij het niet over zijn hart verkrijgen zijn vriendinnetje alleen te laten reizen. Na een lange en gevaarlijke tocht komt het duo aan op de plaats van bestemming. Brabbelland blijkt een heel vreemd land te zijn: het maken van muziek is er verboden, op één toon na. Zingende vogels worden bruut weggejaagd. De beer die Ernests viool kan maken is gezocht door de politie en er loopt een gemaskerde muzikant rond, die zich Mifasol noemt. Als Ernest gevangen wordt genomen, betekent dat een weerzien met zijn moeder. Hoewel zijn ouders gescheiden zijn (kijk dan hoe vernuftig dat wordt geïllustreerd!), drukt zij hem op het hart zijn vader te bezoeken. En dan wordt duidelijk waaróm Ernest niet terug wilde naar zijn geboorteland.

De vader van Ernest is rechter en was destijds hevig teleurgesteld dat Ernest hem niet op wilde volgen, maar in plaats daarvan een carrière als muzikant nastreefde. Brabbelland blijkt vol van wetten en regels, die allemaal met onderdrukking en het wegnemen van levensvreugde te maken lijken te hebben. Naast het feit dat er geen muziek gemaakt mag worden, geldt dat zoons hun vader op moeten volgen en dochters hun moeder.

Deze met zachte pasteltinten gekleurde animatiefilm lijkt wederom een tot leven gekomen prentenboek. De film zit boordevol visuele details. Jean-Christophe Roger, één van de regisseurs, heeft aangegeven dat zijn reizen naar Pakistan en China een inspiratiebron vormden, maar de omgeving doet ook wat denken aan landen in Noord-Afrika, dus wellicht dat het een eerbetoon is aan Gabrielle Vincents reisdagboek. Hoe dan ook: je kijkt je ogen uit. Het verhaal is erg sterk en leert kinderen dat plezier en muziek samengaan, maar ook dat het goed is dat je je eigen weg kiest en je je eigen keuzes moet maken. Doen waar je gelukkig van wordt, zeg maar.

‘Ernest & Celestine: op avontuur in Brabbelland’ is internationaal gezien pas de tweede ‘Ernest & Celestine’-film, de eerste kwam uit in 2012 en won talloze filmprijzen en werd zelfs voor een Oscar genomineerd. In Nederland hoefden fans niet zo lang te wachten op een vervolg, in 2018 kwam een compilatiefilm uit: ‘Ernest en Celestine: Winterpret’, samengesteld uit afleveringen uit de tv-serie. Deze charmante en schattige film, die echter beslist een serieuze ondertoon heeft (Brabbelland heeft een dictatuur), kun je prima kijken zonder voorkennis. Aanrader voor jong en oud!

Bioscooprelease: 21 december 2022
VOD-release: 24 februari 2023
DVD-release: 21 april 2023