Escape from Brazil (2022)

Recensie Escape from Brazil CinemagazineRegie: Bruno Decc | 98 minuten | drama, misdaad, thriller | Acteurs: Ingvild Deila, Roger Carvalho, Gustavo Ruben Valenzuela, Che Moais, Don Alphonso, Ulrica de la Mar, Jonathan Well, Pedro Souza, André Luís Patrício, Stijn Keuleers, Roy van Kleef, Valoli Vieira, Samuel Da Luz, Bruna Oliveira

Wat als je ontzettend graag een film wilt maken, maar over weinig geld en materiaal beschikt om je droom op het grote doek te toveren? Dan kun je in een hoekje zitten huilen. Echter daar verbleef regisseur Bruno Decc vast niet lang. Voor ‘Escape from Brazil’ ging Decc in ieder geval dwars door alles en alledag heen (ook mogelijk met de huidige cameratechnologie in een smartphone) om zijn scenario over hedendaagse existentiële crisissen op twee verschillende continenten te verwezenlijken. Bovendien kan hem de filmgeschiedenis gestolen worden. Je onderneemt dit om jezelf in de sterren te schrijven en voor niets minder, toch?

Nadat João en zijn vriendin gewelddadig worden overvallen en voor mentaal en fysiek kreupel zijn achtergelaten, gaat de Braziliaanse politieagent volledig op in zijn speurwerk en raakt hij op smerige wijze verwikkeld in het lokale drugsmilieu. Als een ver neefje van Travis Bickle uit ‘Taxi Driver’ (Martin Scorsese, 1976) zou de paranoïde João (Che Moais) daarom niets liever willen dan al het junkie- en criminele gespuis op de straat te verlossen uit hun lijden. En dan niet met het gebed maar met een gericht schot. Wat zijn penibele situatie weinig helpt, is dat João zich gretiger door zijn eigen misère heen snuift dan de corrupte luitenant in ‘Bad Lieutenant’ (Abel Ferrera, 1992). Tegelijkertijd zit aan de andere kant van de wereld, in Rotterdam, de Noorse millennial Eva (Ingvild Deila) sneu te swipen in dating apps. De ex-beurshandelaar heeft een existentiële crisis en haar PhD in filosofie wil maar niet van de grond komen. Uiteindelijk komen deze twee gekneusde zielen op zeer verrassende wijze elkaar tegen in de donkere krochten van het moderne leven.

Hoeveel ambitie Decc ook in zijn projecten zou stoppen, hij zal wel nooit, zeker niet met deze beperkte middelen, het filmlandschap met een Braziliaanse ‘Babel’ (Alejandro González Iñárritu, 2006) opluisteren. Deccs film heeft sowieso weinig kaas gegeten van dwarsverbanden voor zijn duoportret. Echter sommige creatievelingen kunnen zichzelf nooit genoeg uitdagen. Net als Tommy Wiseau en H. Tjut Djulil verdient Decc wellicht een hoogst eigen gevolg. Het zal een vrij exclusief clubje zijn, zeg maar gerust voor de connaisseur van de Braziliaanse lowbudget producties met een Benelux distributeur.

Roy van Landschoot

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 29 september 2022