Far and Away (1992)

Regie: Ron Howard | 140 minuten | drama, western, romantiek, avontuur | Acteurs: Tom Cruise, Nicole Kidman, Thomas Gibson, Robert Prosky, Barbara Babcock, Cyril Cusack, Eileen Pollock, Colm Meaney, Douglas Gillison, Michelle Johnson, Wayne Grace, Niall Toibin, Barry McGovern, Gary Lee Davis, Jared Harris

Land is de ziel van de mens. Dat is een van de laatste uitspraken van de vader van Joseph voordat hij sterft op zijn boerderij in Ierland. De boerenzoon prent die opmerking goed in zijn hoofd en neemt zich voor ooit zijn eigen stuk grond te bezitten waarop hij kan verbouwen wat hij wil. De droom van de dochter van zijn landheer verschilt daar niet zoveel van. Ook Shannon hunkert naar vrijheid. Het leven in het enorme huis van haar vader, het strakke korset en de strenge regels vindt ze veel te beklemmend. Als de paden Joseph en Shannon onverwachts kruisen, gaan ze samen op jacht naar hun droom.

Er is voldoende aan te merken op deze productie. Ten eerste de lengte. Voor een verhaal dat niet veel om het lijf heeft, is ruim twee uur te veel. Als regisseur Ron Howard had ingezien dat het vooral zou moeten gaan over een liefdesgeschiedenis en niet het ontstaan van de Verenigde Staten, had hij er zo een half uur uit kunnen halen. Hoewel de decors en de kostuums er prachtig uitzien, wordt nergens echt een poging gedaan op een serieuze manier deze dramatische episode uit de geschiedenis van Amerika te schetsen.

Op de tweede plaats zit ‘Far and Away’ vol clichés. Daarvan is de ontluikende liefde tussen een jongen en een meisje van verschillende komaf natuurlijk de grootste. Joseph is een arme boerenzoon zonder manieren. Zijn vriendinnetje is zo rijk dat ze nog nooit zelf haar kleren heeft hoeven wassen. Maar liefde overwint alles, dat blijkt in ‘Far and Away’ maar weer eens overduidelijk.

En dan is er nog de muziek van John Williams. Die is, zoals altijd, theatraal. Dat past wel bij de prachtige weidse beelden, maar helaas is de componist van ‘Star Wars’ ook dit maal niet in staat te doseren. De soundtrack is zo dwingend dat Far and Away soms meer lijkt op een opera dan een film.

Maar voor wie die allemaal niet erg vindt, is de film best amusant. Er wordt zeker niet slecht in geacteerd. Vooral de jonge Nicole Kidman laat zien wat ze in haar mars heeft. Als kersverse echtgenote van Cruise heeft ze in het begin van haar carrière vaak het verwijt gekregen mee te liften op het succes van haar man. Maar al in ‘Far and Away’ is duidelijk te zien dat ze gewoon een goede actrice is.

De manier waarop Howard het Ierse platteland, de jonge stad Boston en de paardenraces in het wilde westen in beeld brengt, is erg mooi. Blijkbaar had de regisseur, avant-la-lettre, een mengeling van ‘Titanic’ en ‘Gangs of New York’ voor ogen: een liefdesverhaal tegen de achtergrond van grote historische gebeurtenissen. Daarvoor zijn kosten nog moeite gespaard en dat is te zien.

De mooie plaatjes en het redelijke acteerwerk maken van ‘Far and Away’ een onderhoudende film. Maar door het gebrek van een serieuze historische ondertoon en een overdaad aan clichés is het bij lange na geen episch meesterwerk geworden. En het heeft er alle schijn van dat Howard het wel op die manier heeft bedoeld.

Jeroen Savelkouls

Bioscooprelease: 17 september 1992