Faster (2010)

Regie: George Tillman Jr. | 98 minuten | actie, drama | Acteurs: Dwayne Johnson, Billy Bob Thornton, Tom Berenger, Mauricio Lopez, Jim Gaines, Oliver Jackson-Cohen, Jan Hoag, Courtney Gains, Michael Irby, Josh Clark, Carla Gugino, Michael Blain-Rozgay, Mike Epps, Sidney S. Liufau, Maggie Grace, Xander Berkeley, Moon Bloodgood, Aedin Mincks

Met een titel als ‘Faster’ verwacht je een film die bestaat uit pure adrenaline. Een actievolle wraakfilm als ‘Crank’ of ‘Kill Bill’, bijvoorbeeld. En het dvd-menu en de opening van de film wekt ook inderdaad deze suggestie. Scheurende auto’s, snelle, koele executies, en de verschijning van stoere spierbundel Dwayne “The Rock” Johnson zelf, doen de kijker in ieder geval rechtop zitten met de popcorn op zijn schoot, klaar om anderhalf uur “entertained” te worden. Maar, hoewel de film zeker goed te genieten is en er best leuke actie in voorkomt, blijkt de film soms opvallend traag en praterig te zijn. Dit is niet per se een slechte zaak, aangezien er tenminste de moeite wordt genomen om personages te ontwikkelen. Het is alleen een beetje onverwacht.

‘Faster’ probeert zowel een hippe actiefilm te zijn – met mooie vrouwen, knappe mannen, snelle auto’s en vuurgevechten – als een bespiegeling op de zin en onzin van wraak en de waarde van vergeving. Op beide gebieden slaagt de film niet helemaal maar de poging kan gewaardeerd worden. Dwayne Johnson heeft de perfecte uitstraling voor een rol als deze, waarin een imposant uiterlijk en vastberaden gedrag de belangrijkste aspecten vormen. Hij weet de kijker vanaf het begin mee te nemen op zijn missie, ook al is nog niet echt duidelijk waar het allemaal om te doen is. Het gevoel dat hij in zijn recht staat en de mensen op zijn lijst zonder wroeging af moet kunnen knallen (à la ‘Kill Bill’) overheerst in ieder geval direct.

Na zo’n half uur wordt echter duidelijk dat de film geen non-stop actiefestijn wordt maar dat er gepoogd wordt om personages uit te diepen, die allemaal zo hun eigen problemen hebben. Er worden grofweg drie verhaallijnen gevolgd. Ten eerste is er natuurlijk het verhaal van onze held The Rock, hier slechts “Driver” genoemd vanwege zijn rol als autobestuurder bij een bankoverval. Ten tweede is er het verhaal van de Killer, een huurmoordenaar/miljonair/playboy die wat te bewijzen heeft vanwege zijn moeilijke jeugd, en eraan denkt om zijn ambities aan de wilgen te hangen om te gaan trouwen met zijn grote liefde. En ten derde is er het verhaal van agent Billy Bob Thornton, die een aan lager wal geraakte diender is met een drugsverleden en nog één laatste klus voor zijn pensioen wil doen.

In alle drie de gevallen geldt dat er wel wat interessants in de achtergrondverhalen aanwezig is, maar er wordt hier net niet genoeg in meegegaan, om echt een band met deze personages te kunnen ontwikkelen. De persoonlijke twijfels in het geval van de overachievende Killer zijn bijvoorbeeld intrigerend, maar aangezien het centrale verhaal rond de wraakmissie van de Driver ook verder moet, kan er nooit al te lang bij stil worden gestaan. Hetzelfde geldt voor de andere personages. Toch is het te prijzen dat de film al zo’n eind komt als hier het geval is. Daarbij zijn de acteurs degelijk tot goed (Billy Bob Thornton is altijd een welkome toevoeging aan een filmcast) en gaat de film efficiënt met zijn tijd om. Er is actie, er is drama; er zijn stoere mannen en mooie vrouwen. Hoeveel meer kun je eisen? En hoewel het allemaal net een tikje sneller had gekund, is ‘Faster’ zonder twijfel een onderhoudende film.