FearDotCom (2002)

Regie: William Malone | 101 minuten | horror, thriller | Acteurs: Stephen Dorff, Natascha McElhone, Stephen Rea, Udo Kier, Amelia Curtis, Jeffrey Combs, Nigel Terry

Het komt vaker voor dat films op elkaar lijken. Zo kwam er in zowel ‘Armageddon’ als in ‘Deep Impact’ een meteoriet op de aarde af en gingen in beide films astronauten het gevaarte in tweeën boren. Toch komt het nooit voor dat twee films precies hetzelfde zijn, tot nu toe dan. ‘FearDotCom’ lijkt werkelijk in alle opzichten op ‘The Ring’.

Even ter vergelijking, in ‘The Ring’ werd een klein blond meisje vermoord en wilde ze via een videoband iets duidelijk maken over haar dood. De mensen, die de videoband bekeken stierven zeven dagen na het bekijken van de videoband. De verslaggeefster, die de videoband bekeek, ging met een deadline van zeven dagen op zoek naar de oorsprong van de band. In ‘FearDotCom’ gaat het om een klein meisje met donkere haar, die als medium een internetsite koos. Het is de detective Mike Reilly, gespeeld door Stephen Dorff, die de website bezoekt en nog 48 uur te leven heeft om zijn onderzoek te voltooien.

Het feit dat je constant een vergelijking maakt met ‘The Ring’ zorgt ervoor dat je wordt afgeleid van het verhaal van de film. Het is bij een horrorfilm niet noodzakelijk dat het verhaal ingewikkeld is. Wat wel noodzaak is voor een horrorfilm is spanning en die ontbreekt helaas ook. De paar schrikelementen, die de film bevat, zijn niet voldoende om je naar het puntje van je stoel te bewegen. Ook de spanningsboog, die zou moeten ontstaan naarmate de tijd verstrijkt, omdat de 48 laatste uren van het leven weg tikken, blijft uit. Dorff en McElhone weten er nog voor te zorgen dat je de film afkijkt, maar verder is de film een sleur. Een afrader dus, zeker als je ‘The Ring’ al hebt gezien.

Alex van Wankum

Bioscooprelease: 27 maart 2003