Female Vampire – La comtesse noire (1973)

Regie: Jesus Franco | 82 minuten | horror | Acteurs: Lina Romay, Monica Swinn, Jesus Franco, Jack Taylor, Luis Barboo, Alice Arno, Jean-Pierre Bouyxou, Raymond Hardy, Gilda Arancio, Anna Watican, Roger Germanes, Ricardo Vázquez

‘Female Vampire’ is een horrorfilm zonder horror. Sterker nog: ‘Female Vampire’ is een horrorfilm zonder horror en een vampierenfilm zonder vampieren. Wat zit er dan wel in deze griezelfilm?

Seks, veel seks. ‘Female Vampire’ is namelijk een film van de illustere Italiaan Jesus Franco. De beste man specialiseert zich in ietwat ranzige erotische verhalen met een horrorjasje. Franco is een uiterst productieve regisseur die onder talloze bijnamen duizenden(!) films heeft ingeblikt. Alsof dat nog niet genoeg is speelt Franco vaak ook zelf in zijn films mee. Zo ook in ‘Female Vampire’.

In ‘Female Vampire’ neemt Franco de rol aan van een morsige detective. De detective is een moordenares op het spoor. De vrouwelijke killer blijkt echter veel meer te zijn dan een ordinaire moordenaar: Irina Karlstein (Romay) is namelijk een vampier. Terwijl de politie haar op de hielen zit, vervloekt Irina haar bestaan en zuigt en passant nog enkele mannen leeg.

Ehm…wat kan je voor zinnigs over deze film zeggen? Het zal je al snel duidelijk worden dat ‘Female Vampire’ geen traditionele vampierenfilm is. De hoofdrolspeelster heeft geen hoektanden, bijt niet in nekken en woont niet in een akelig kasteel. Nee, niets van dit alles. De vrouwelijke vampier in dit verhaal loopt of naakt of in doorzichtige gewaden rond. Daarnaast zuigt ze niet het bloed van haar slachtoffers op, maar heeft ze liever hormonen als voedingsbron.

Die hormonen zuigt Irina bij voorkeur op door orale seks met haar slachtoffers te hebben. De twist in dit vampierenproduct is zeer naar de zin van regisseur Franco. De cineast laat geen enkel moment onbenut om zijn hoofdpersonage in vol ornaat orale seks te laten hebben. We zien Irina mannen en vrouwen leegzuigen, terwijl ze ook nog de tijd neemt om een uitgebreid voorspel te hebben.

Tussen alle seks door horen we via voice-overs hoe eenzaam en verdoemd Irina zich voelt. Een langdurige relatie zit er voor haar niet in. Om de tijd te verdrijven masturbeert ze dan maar heel wat af. Die solo-avontuurtjes komen dan ook prominent in beeld. Actrice Lina Romay mag haar exhibisionisme tentoonstellen door kronkelend in bad te zitten. Tussendoor zien we haar nog tegen een bedspijl aanrijden, en nogal suggestief op haar duim zuigen. Deze erotische scènes duren met gemak een dik kwartier. Per scène.

Over een verhaal binnen deze film kun je eigenlijk amper spreken. ‘Female Vampire’ is een aanschakeling van seksuele uitspattingen die als los zand aan elkaar hangen. Af en toe hoor je een slecht geschreven voice-over die verhaalt over de tragiek van het vampierengeslacht. Deze teksten voegen weinig toe en zijn eerder lachwekkend en cheesy, dan indrukwekkend.

Het centrale thema van deze productie is actrice Romay. Ja, je hoort het goed actrice en niet haar personage. Franco is namelijk getrouwd met Romay en is, zeker ten tijde van deze film, enorm verliefd op haar. In vrijwel elke scène is de vrouw in vol ornaat te zien, waarbij de camera pontificaal inzoomt op de schaamstreek en borstpartij van Romay. Franco is geïntrigeerd door zijn vrouw en dat wil je maar wat graag met jou delen. Na het zien van ‘Female Vampire’ hebben de hoeveelheid schaamhaar, de cupmaat en de volle lippen van Lina geen geheimen meer voor je. Ach ja de liefde…

Franco voert zijn voyeuristische camerawerk tot in het groteske door. Zo maakt hij een overgang van de ene naar de andere scène door zo dicht op het schaamhaar van Romay in te zoomen dat het beeld zwart wordt. Ook bij de introductie van haar personage zoomt de camera eerst op het bekken van Lina in, om vervolgens eerst haar buik en borsten te showen en dan pas haar gezicht. Nu moet gezegd worden dat Lina Romay een mooie vrouw is met een goed figuur en een strak lichaam, maar om een complete film rond haar lichaam op te bouwen gaat wel erg ver.

Naast Romay heeft ‘Female Vampire’ niets te bieden. Het verhaal is zo fragmentarisch dat het verwaarloosbaar is. De vele, lang uitgesponnen seksscènes oversneeuwen alle serieus bedoelde passages. Niet dat dat veel uitmaakt trouwens. Vrijwel alle acteurs zijn erbarmelijk, de dialogen zijn stupide en de beeldkwaliteit is ook niet bijzonder. De kleuren in deze film zijn vaal, flets en onscherp. Ook de soundtrack is niet erg sterk, de synthesizertoontjes zijn hopeloos verouderd.

Al met al is ‘Female Vampire’ geen film waarvoor je naar de videotheek moet rennen. Als thriller is dit product mislukt en als soft-erotisch werkje is de film ook al behoorlijk achterhaald. Okselhaar en een hoge populatie schaamhaar zijn niet meer van deze tijd, daarnaast zullen de overmatig behaarde mannen ook niet in de smaak vallen bij vrouwelijke kijkers.

Als komedie is deze ‘Female Vampire’ dan wel weer een kijkje waard. De tragisch bedoelde passages waaruit Irina’s eenzaamheid moet blijken, zijn zo idioot en expliciet dat het onbedoeld komisch wordt. Zo zien we de naakte vampier vrolijk tegen een kussen aanwrijven, terwijl ze een glimlach niet kan onderdrukken. Het hoogtepunt van deze film zit echter al in het begin. In een bijzonder slome passage zien we Romay naar de camera toelopen. Ze komt zo dichtbij dat ze haar hoofd stoot(!). Waarom deze scène de film heeft gehaald is onbegrijpelijk. De overduidelijke fout versterkt het amateuristische karakter van de film. Maar ja, de liefde laat je nu eenmaal rare dingen doen…