Finnemans (2010)

Regie: Thomas Korthals Altes | 50 minuten | drama, korte film | Acteurs: Jelmer Ouwerkerk, Remko Vrijdag, Susan Visser, Abbey Hoes, Bart Klever, Saskia Rinsma, Everd van der Meulen, Rem Hofman, Roos Ouwehand, Sylvia Poorta, Tom Beljaars    

Niemand zit er natuurlijk op te wachten er achter te komen dat zijn of haar vader graag in vrouwenkleren rondloopt, maar voor een tiener wiens hormoonhuishouding op scherp staat komt zo’n ontdekking helemaal ongelegen. Thomas Korthals Altes regisseerde ‘Finnemans’, naar een scenario van Maarten Lebens, een film in het kader van het One Night Stand 2010 en behandelt dit bijzondere onderwerp op een hele natuurlijke, normale manier.

Finn (mooie rol van Jelmer Ouwerkerk) is een normale jongen van een jaar of vijftien. Met behulp van een poster van een sexy fotomodel tegen zijn plafond zet hij zijn eerste stappen op het seksuele pad. Hij heeft een goede band met zijn vader Roelof (Remko Vrijdag), met wie hij graag het bos afstruint op zoek naar slakken en ander klein grut. Op een dag komt Finn echter thuis en treft hij zijn min of meer als vrouw verklede vader in de woonkamer aan. Finn kan deze wetenschap niet aan en kruipt in zijn schulp. Toch kan hij het niet laten het geheim ook aan zijn moeder Myla (Susan Visser) kenbaar te maken. Myla schrikt natuurlijk van deze bekentenis, maar staat wel zo open voor deze nieuwe wending in haar huwelijk dat ze haar echtgenoot steunt door zelfs vrouwenkleding voor hem te kopen.

Ondertussen krijgt Finn steeds meer twijfels over zijn eigen seksuele geaardheid, wanneer hij bijvoorbeeld in een nachtmerrie het model op zijn poster ziet veranderen in zichzelf met een vrouwenlichaam… Met de toenaderingspogingen van klasgenootje Lizzie (Abbey Hoes) doet hij niets, sterker nog, hij slaat haar aanbod om samen een biologiewerkstuk te maken bot af. Terwijl hij waarschijnlijk in elke andere omstandigheid (lees: zonder vader die zichzelf wil laten ombouwen) gretig op haar uitnodiging in zou zijn gegaan… Finns moeder weet van gekheid ook niet meer wat ze moet doen, maar het continu bespreken van het probleem met haar zoon is in ieder geval een verkeerde aanpak.

‘Finnemans’ is een gevoelig maar ook komisch portret van een doorsnee gezin dat zo maar ineens een bijzondere familie wordt. De sluimerende gevoelens van Roelof moesten er gewoon een keer uit, en er wordt op een geloofwaardige manier getoond hoe de betrokken familieleden daarmee om gaan. Hulde voor de cast, niet alleen de jonge Jelmer Ouwerkerk zet een prima prestatie neer, ook Remko Vrijdag overtuigt. Susan Smit weet uitstekend de verwarring te verbeelden die haar personage plaagt. Abbey Hoes speelt hier een hele andere rol dan in ‘Maite was hier’ (One Night Stand 2009): haar rol is een beetje geschreven zoals de jonge hippe tieners acteren in films waar Michael Cera patent op lijkt te hebben, zoals ‘Juno’, ‘Nick and Norah’s Infinite Playlist’ en ‘Youth in Revolt’: films met jongeren die er in hun dialogen een gestileerde woordkeus op nahouden. Dat leidt een beetje af van het verhaal, maar ze doet het erg goed. Haar personage is van grote betekenis voor de ontwikkeling van Finn. Ook een dikke pluim voor het camerawerk: in de prachtige close ups wordt precies genoeg getoond. Van de gebeurtenissen op het scherm wordt een leven gemaakt dat eigenlijk best wel dicht tegen dat van de kijker aan kan schurken. Mooi! Op het Nederlands Film festival won ‘Finnemans’ een Gouden Kalf. Kijken als je de kans krijgt.

Monica Meijer