Flawless (2007)
Regie: Michael Radford | 108 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Michael Caine, Demi Moore, Lambert Wilson, Nathaniel Parker, Shaughan Seymour, Nicholas Jones, David Barras, Joss Ackland, Silas Carson, Derren Nesbitt, Rosalind March, Kevan Willis, Stanley Townsend, Jonathan Aris, Ben Righton, Constantine Gregory, Simon Day, David Henry
In een wereld waarin de London Diamond Corporation (Lon Di) ‘s werelds enige leverancier is van diamanten beraamt een onwaarschijnlijk koppel de ultieme kraak. De ambitieuze Laura Quinn (Demi Moore), die na een veelbelovende start van haar carrière als zakenvrouw bij Lon Di maar niet tot de hoogste regionen van het bedrijf gepromoveerd lijkt te kunnen worden, wordt door de geslepen conciërge Hobbs (Michael Caine) overgehaald om deel te nemen aan zijn ingenieuze plannen. Het decor is daarmee gezet voor wat niet veel meer is dan een vrij doorsnee heist verhaal.
Regisseur Michael Radford opent nog sterk met een stilistisch in beeld gebrachte zwerftocht van een diamant uit een opgraving in Afrika, die via handelaren en experts uiteindelijk aan de vinger van een mooie vrouw belandt. Het doet denken aan de openingsscène van het voortreffelijke ‘Lord of War,’ waarin een kogel gevolgd wordt vanaf de fabrieksvloer tot aan het slachtoffer dat er uiteindelijk door getroffen wordt. Het schept ergens de verwachting dat we wellicht te maken hebben met een intelligent script (met een politieke boodschap misschien, á la ‘Blood Diamond’).
Die hoop vervaagt echter snel, als we in de straten van het Londen van 1960 geïntroduceerd worden aan hoofdrolspeelster Laura Quinn. De kille, plastische omgeving in de Engelse hoofdstad is niets wat je verwacht van de sfeer in die tijd en de soundtrack onder het geklak van Laura’s tred wekt de intentie dat je naar een matig vervolg van het swingende ‘Catch Me If You Can’ zit te kijken. Helaas is Leonardo DiCaprio in geen velden of wegen te bekennen. De mateloos overschatte Demi Moore dan, in wiens prijzenkast de MTV Movie Awards het in getal af moeten leggen tegen de Razzies, heeft nagenoeg de hele film nodig om in haar geforceerde rol te komen. De opkomst van haar zakenvrouw in een wereld waarin mannen nog steeds de baas zijn (1224 mannelijke managers in de diamanten industrie, tegen nul vrouwen, zo leren we) is onwaarschijnlijk, ongeloofwaardig en eigenlijk gewoon vermoeiend. Het helpt niet dat het script van haar een strebertje maakt, door er te pas en te onpas op te wijzen dat ze het type werknemer is dat dagelijks als eerste binnenkomt en als laatste weer vertrekt. Haar baas (Joss Ackland, bij wie je altijd stiekem hoopt dat hij een keer diplomatic immunity eist) is een hork, de voornaamste verzekeraar van Lon Di een kapitalistisch stereotype. Het is hier niet moeilijk te zien waar een mogelijke plottwist heen zal leiden.
Gelukkig is daar Sir Michael Caine om het schip drijvend te houden, en de film te redden van de afgrond. Het is tekenend voor zijn kwaliteiten, dat een laconieke, veel te korte en duidelijk per fax ingestuurde bijdrage in een vrij voorspelbaar misdaadverhaal voldoende is om je bij de les te houden. Het levert zowaar nog een interessante scène op, wanneer het hoe en waarom van de anderzijds weinig inspirerende roof door de grootmeester uitgelegd wordt. Die scène komt echter wel te laat om nog op een voldoende uit te komen. Want we zijn de film al kwijt door de vreemd sobere cinematografie, het gekonkel van Mrs. Aston Kutcher en het feit dat het project bol staat van pretenties en niet ingeloste verwachtingen. Het verhaal, tot slot, is dan even voorspelbaar als het einde van deze recensie: Flawless? Hardly.
Robert Nijman