Flicka 3: Best Friends – Flicka: Country Pride (2012)

Regie: Michael Damian | 90 minuten | drama, familie | Acteurs: Kacey Rohl, Lisa Hartman, Clint Black, Teryl Rothery, Max Lloyd-Jones, Siobhan Williams, Alexander Calvert, Emily Bett Rickards, Katharine King, Laura Soltis, Rustin Gresiuk, Holly Kay, Rusty Humphries

‘Flicka 3: Best Friends’ (of ‘Flicka: Country Pride’, zoals de film aan de overkant van de Grote Oceaan in de schappen ligt) is alweer de derde film over de prachtige zwarte mustang Flicka. Het eerste deel, dat op het boek ‘My Friend Flicka’ van Mary O’Hara was gebaseerd, was een bescheiden bioscoopsucces in de Verenigde Staten, maar de film werd pas echt winstgevend toen het op DVD werd uitgebracht. Opvolger ‘Flicka 2’ (2010) verging het wat minder, maar desalniettemin was 20th Century Fox van mening dat er altijd markt is voor paardenfilms. En daar hebben ze nog gelijk in ook. Dus is het zes jaar na de eerste film tijd voor ‘Flicka 3: Best Friends’.

Met die eerste film heeft ‘Flicka 3: Best Friends’ overigens nauwelijks iets van doen. De film is uitstekend op zichzelf te bekijken, hoewel er wel een enkele referentie naar het tweede deel is. Er is een redelijk grote rol weggelegd voor countryzanger en acteur Clint Black, die de rol speelt van Toby. Maar vooral draait ‘Flicka 3: Best Friends’ om Kelly, een meisje van een jaar of zestien, die samen met haar moeder probeert de ranch van haar nog niet zo lang geleden overleden vader draaiende te houden. Sinds haar vaders dood heeft Kelly niet meer aan haar favoriete sport gedaan, eventing (in het Nederlands ook wel bekend als military). Moeder Lindy heeft een hart van goud, maar is daardoor niet de meest uitgelezen persoon om een manege winstgevend te maken: meisjes mogen er hun paard gratis stallen in ruil voor karweitjes.

Voor nieuwkomer Toby heeft Lindy een soortgelijke deal: hij krijgt de functie van stalmeester en mag in de stallen een aantal paarden huizen. Voor Toby komt deze kans wel heel gelegen. Na een brand waarbij hij zijn been bezeerde, is het voor de cowboy makkelijk om dichtbij een fysiotherapeut te wonen. Daarnaast duurt het even voor zijn stallen weer zijn opgebouwd. Toby heeft een heel bijzonder paard bij zich: Flicka. Tussen Flicka en Kelly klikt het meteen en Toby geeft Kelly permissie om op Flicka te rijden.

Kelly had vroeger een beste vriendin, Stephanie, maar sinds enige tijd kijkt deze alleen maar op haar neer. Zou dat iets te maken hebben met hun aantrekkelijke klasgenoot Briggs? Of is er een andere reden dat Stephanie zich zo snobistisch gedraagt? En krijgen Lindy en Toby nu meer gevoelens voor elkaar dan een zakelijke relatie feitelijk toestaat? Leuk weetje: actrice Lisa Hartman (Lindy) en Clint Black zijn in het echt met elkaar getrouwd, die chemie die van het scherm spat is dus niet gespeeld.

‘Flicka 3: Best Friends’ volgt het bekende stramien van een jeugdfilm, waarin een aantal hindernissen overwonnen, tegenslagen verwerkt en wijze levenslessen geleerd moeten worden. Maar laat dat geen reden zijn deze film over te slaan. Het ambachtelijk vakmanschap straalt van de film af. Het acteerwerk is uitstekend en de cinematografie is erg fraai. Je raakt onherroepelijk onder de indruk van opnamen van de prachtige natuurlandschappen waarin een paard draaft, met het gefilterde zonlicht schijnend op zijn glanzende vacht. De muziek draagt nog een steentje bij aan het gevoel dat je flink gemanipuleerd wordt, maar wanneer je ervoor open staat, zul je vast en zeker meegesleept worden door het verhaal – hoe voorspelbaar het ook is. Je zult jezelf misschien zelfs betrappen op het puntje van je stoel te zitten tijdens de onvermijdelijke wedstrijd, waarnaar de hele film toegewerkt wordt. ‘Flicka 3: Best Friends’ is natuurlijk uitermate geschikt voor (tiener)meisjes die van paarden houden, maar ook zeker een ideale film voor gezinnen die nog waarde hechten aan moraal en voor wie entertainment gespeend moet zijn van grof taalgebruik en obscene grappen.

‘Flicka 3: Best Friends’ verschijnt woensdag 16 mei 2012 op DVD en is vanaf dinsdag 15 mei 2012 te huur.