Free Guy (2021)

Recensie Free Guy CinemagazineRegie: Shawn Levy | 114 minuten | actie, komedie, avontuur | Acteurs: Ryan Reynolds, Jodie Comer, Lil Rey Howery, Joe Keery, Utkarsh Ambudkar, Taika Waititi, Aaron W Reed, Britne Oldford, Camille Kostek, Mark Lainer, Mike Devine, Sophie Levy, Vernon Scott, Naheem Garcia

Guy (Ryan Reynolds) woont in een appartement in Free City. Elke dag trekt hij dezelfde kleren aan (blauw overhemd, khaki broek), haalt hij dezelfde koffie bij hetzelfde koffietentje op weg naar zijn werk als medewerker van een bank die elke dag wel minstens een keer beroofd wordt. Zijn beste vriend is Buddy (Lil Rel Howery), de beveiligingsbeambte van de bank. Terwijl ze onder dwang van de overvallers op de grond liggen, praten ze rustig verder over hun leventje.

Een leventje waarin niet zo heel veel gebeurd, totdat Guy een mysterieuze vrouw (Jodie Comer) op straat tegenkomt, die zijn favoriete liedje aan het zingen is. Zij draagt een zonnebril en is gewapend, want Free City lijkt niet echt een veilige stad te zijn, met alle overvallen, berovingen, explosies en schietpartijen. De mensen die zich daar schuldig aan maken, dragen allemaal een zonnebril. Guy komt er niet alleen achter dat de vrouw van zijn dromen Molotov Girl heet, maar ook – tot zijn grote consternatie – dat hijzelf helemaal geen mens van vlees en bloed is, maar een niet-speelbaar personage (non-playable character, of NPC) in een videogame, dat veel kenmerken heeft van spellen als Fortnite en Grand Theft Auto. Molotov Girl is een avatar, dat wil zeggen een personage in het spel dat bestuurd wordt door een menselijke speler.

In het werkelijke leven is Millie Rusk (ook Jodie Comer) degene die Molotov Girl aanstuurt. Zij is in het spel heel Free City aan het doorkruisen, op zoek naar een broncode. Deze broncode heeft zij, samen met haar voormalige compagnon Walter “Keys” McKeys (Joe Keery) gemaakt voor een ander spel. Deze is echter gestolen door de baas van de gamestudio, Antwan (Taika Waititi). Millie probeert rechtszaken te voeren tegen Antwan, maar heeft bewijs nodig dat hij de broncode gestolen heeft. Keys heeft het opgegeven. Hij werkt inmiddels als programmeur voor Antwans bedrijf en probeert zich zo rustig mogelijk te houden. Antwan heeft intussen een nieuw spel bedacht en wil het spel Free City beëindigen. Maar wat te doen met Guy, die niet langer een computergegenereerd personage is, maar bewustzijn heeft gekregen en een eigen, zelflerende identiteit heeft ontwikkeld? Als Molotov Girl gaat Millie samen met Guy in een race tegen de klok proberen om hem en Free City te redden door de broncode te vinden.

‘Free Guy’ is een mengelmoes van romantische komedie, een actiefilm met science fiction elementen en een overdosis van Ryan Reynolds op zijn allercharmantst. Net als de wereld waar de film zich in afspeelt, kan het soms allemaal een tikje overweldigend zijn. Waititi doet een staaltje overacteren dat wrevel opwekt, maar dat wel past bij de algehele sfeer van de film. Het is luid, het is druk, het is ook grappig en bij vlagen zelfs lichtelijk ontroerend. Tjokvol met verwijzingen naar bekende spellen en films, is het de moeite waard om te film een tweede keer te kijken. Al is het maar om dan te volgen wat er allemaal op de achtergrond gebeurt: van kleine bugjes waarbij personages blijven hangen, tot grappige teksten op borden en gekke stunts met auto’s, helikopters en allerhande schiettuig.

Reynolds is wel de geknipte figuur om het soms wel zoetige scenario te rijmen met het gewelddadige leven in Free City. Zijn gevatte oneliners en vermogen op de juiste toon aan te slaan in de iets serieuzer bedoelde scènes zorgen ervoor dat ‘Free Guy’ nergens gaat irriteren. Dat klinkt op zichzelf niet echt als een aanbeveling. ‘Free Guy’ duurt simpelweg te lang en haalt in het laatste stuk ook de geloofwaardigheid binnen de context onderuit. Een paar briljante vondsten, leuke cameo’s en een vrijelijk gebruik van enkele iconische wapens die we allemaal kennen uit andere films die onder de Disney paraplu vallen, maken veel goed. Toch zit je tegen het einde als kijker toch stiekem te hopen en te wensen dat je naar een betere film hebt zitten kijken, dan dat je daadwerkelijk gedaan hebt. Door de favoriete momenten in je hoofd opnieuw af te spelen, vergeet je al snel weer de mindere kanten.

Hans Geurts

Bioscooprelease: 11 augustus 2021
VOD-release: 29 september 2021 (Disney +)