Fur – Fur: An Imaginary Portrait of Diane Arbus (2006)

Regie: Steven Shainberg | 122 minuten | drama, biografie | Acteurs: Nicole Kidman, Robert Downey Jr., Ty Burrell, Harris Yulin, Jane Alexander, Emmy Clarke, Genevieve McCarthy, Boris McGiver, Marceline Hugot, Mary Duffy, Emily Bergl, Lynne Marie Stetson, Gwendolyn Bucci, Christina Rouner, Matt Servitto, David Green, Sandriel Frank, Krista Coyle, Joseph McKenna, John C. Gallegher, Courtney Taylor Burness, Maureen Shannon, David Perkins, Eric Gingold, George McGrath, David Joseph Steinberg, Natalie Dix, Kim Taggart, Teddy Tilkin, Jess Osuna, Laura Andrew, Leesa Andrew, Peggy Cafferty, Cynthia Joseph, Laine Rettmer, Kimm R. Schwert, Ryan Shore, Nalu Tripician, Reyna Shaskan   

‘Fur’ trekt je direct in dat waar het om gaat: haar. Als kijker maak je een reis op microniveau door een haardos. En dan begint het verhaal, op een ietwat trage manier.

1958. Diane Arbus (Nicole Kidman) is de onzekere en gevoelige vrouw van Allan (Ty Burrell), een bekende fotograaf. Haar ouders zitten in de bonthandel en behoren tot de upper ten. Ze is niet gelukkig. Als een nieuwe, geheimzinnige buurman arriveert gaat ze op zoek naar grenzen buiten haar benauwende milieu. Die buurman, Lionel (Robert Downey Jr.) lijdt aan een zeldzame haarziekte en draagt daarom een masker. Hij blijkt vooral vrienden te hebben met een fysieke afwijking: een rariteitenkabinet. Het leven van Diane raakt verweven met dat van haar bovenbuurman. Als de vrienden zelfs een luik tussen de twee appartementen als toegangsdeur gebruiken roept Allan vertwijfeld uit: “Er verschijnen allemaal freaks uit mijn plafond!”

Schuchter volgt Diane haar nieuwsgierigheid naar het nieuwe. Om vervolgens steeds veilig terug te kruipen op vertrouwd terrein. Ze blijft worstelen met haar rol als moeder, dochter en vrouw, en de andere wereld die ze ontdekt. Totdat ze een keuze moet maken.

Nicole Kidman is goed op dreef als de licht neurotische dertiger met een fascinatie voor het afwijkende. De tweestrijd van Diane is duidelijk van haar mooie en expressieve gezicht af te lezen. Downey weet met zijn spel een waas van mysterie om zich op te trekken. Daarnaast is er veel aandacht besteed aan de setting. Straatbeeld, kleding en interieur ademen de VS in de fifties.

De fotografe Diane Arbus leefde daadwerkelijk in de VS van 1923 tot 1971. Velen zien haar als een van de grootste artiesten van de twintigste eeuw. Haar foto’s zouden het gezicht van de Amerikaanse fotografie voorgoed veranderd hebben. De film is een ‘denkbeeldig portret’ en dus geen biografie gebaseerd op de werkelijkheid. Ondanks dat is deze sfeervolle film zeker de moeite van het bekijken waard.

Redactie Cinemagazine

Waardering: 3.5