Ghosts of War (2020)

Recensie Ghosts of War CinemagazineRegie: Eric Bress | 94 minuten | horror, thriller | Acteurs: Brenton Thwaites, Kyle Gallner, Alan Ritchson, Theo Rossi, Skylar Astin, Billy Zane, Vivian Gray, Shaun Toub, Laila Banki, Yanitsa Mihailova, Kaloyan Hristov, Shannon McKain, Nathan Cooper, Matthew Reese, Alexander Behrang Keshtkar, Dawn Sherrer, Alexandra Spasova, Amber Townsend

Regisseur Eric Bress debuteerde in 2004 met het ijzersterke en zwaar onderschatte ‘The Butterfly Effect’ waarbij hij Ashton Kutcher een serieuze rol liet spelen. Daarvoor was Bress voornamelijk als scriptschrijver actief en stond hij aan de basis van het verhaal van ‘Final Destination’ uit 2000. Zestien jaar na zijn regiedebuut is ‘Ghosts of War’ Bress’ tweede door hem ingeblikte film. De kans dat deze oorlogsfilm annex spookhuisfilm net zo’n culthit wordt als ‘The Butterfly Effect’ valt nog te bezien.

In ‘Ghosts of War’ – dat zich afspeelt ten tijde van de Tweede Wereldoorlog – draait het om een vijftal Amerikaanse soldaten. Dit vijftal krijgt het bevel om een Frans kasteel in te nemen van de nazi’s. Dit bouwwerk blijkt echter behekst te zijn.

Het is duidelijk dat Bress niet over een riant budget beschikte. Zo zien de kostuums er niet erg overtuigend uit en ook de cast zal nooit tot de hoogste regionen van Hollywood doordringen. Het spel is houterig en onnatuurlijk. Daarnaast ogen sommige special effects wel erg nep. Computereffecten verouderen in razend tempo. Zelfs de duurste blockbusters die gebruik maken van supercomputers om special effects te maken, hebben hiermee te maken. Bress beschikte niet over supercomputers wat resulteert in nogal klungelige effecten. Jammer, want het doet afbreuk aan deze film die ondanks alle gebreken prima kijkbaar is.

Bress heeft een alleraardigst verhaal met een bijzondere plottwist ingeblikt. Met een rianter budget had deze film acht potten kunnen breken. Nu blijft ‘Ghosts of War’ steken op B-filmniveau. Het idee is er, maar wordt tegengewerkt door het gebrek aan financiële middelen. Het siert de regisseur dat hij niet zuinig is met gewelddadigheden en zoveel mogelijk wil laten zien. Helaas komen deze gruwelijkheden niet al te overtuigend over. Er had duidelijk meer ingezeten.

DVD-release: 10 december 2020