Gifted (2017)

Recensie Gifted CinemagazineRegie: Marc Webb | 101 minuten | drama | Acteurs: Chris Evans, Mckenna Grace, Lindsay Duncan, Octavia Spencer, Jenny Slate, Michael Kendall Kaplan, John M. Jackson, Glenn Plummer, John Finn, Elizabeth Marvel, Candace B. Harris, Jon Sklaroff, Jona Xiao, Julie Ann Emery, Keir O’Donnell, Crystal Freyermuth, Maia Moss-Fife, Brody Rose, Joe Chrest

Zaten we hier nou echt op te wachten? Een film over een hoogbegaafd kind en over de voogdijschap over dat kind. Een film over een wiskundige stelling die niemand weet op te lossen. Hebben we die film niet al duizend keer eerder gezien? Vast wel, alleen waren die voorgangers minder sterk dan deze intelligente tearjerker.

In ‘Gifted’ maken we kennis met de 7-jarige Mary, die samen met haar oom Frank en de onooglijke kat Fred in een trailerpark woont in zonnig Florida. Mary is een hoogbegaafd meisje met een vriendelijk maar opstandig karakter, haar oom is een gewezen docent die nu boten repareert. Het verhaal begint wanneer Mary naar een ‘gewone’ school gaat en zich daar al snel te pletter verveelt. Die verveling wordt verbroken wanneer plotseling Franks moeder voor de deur staat en voogdijschap eist over haar kleindochter. Om zo van Mary een wiskundig genietje te maken.

‘Gifted’ bewijst dat een origineel verhaal niet nodig is voor een geslaagd drama. Waar we met een klein beetje drama beginnen, eindigen we met een paar volgesnotterde zakdoeken. Waarbij ‘Gifted’ net niet de grens overgaat naar het melodrama.

De plot beweegt zich langs gebaande paden, maar de invulling tilt de film naar een hoog niveau. Het script balanceert steeds vakkundig tussen drama en komedie. Er valt veel te lachen in ‘Gifted’, vooral door de droge opmerkingen van Mary, een meisje dat ondanks haar slimheid toch altijd meisje blijft. Haar karakter heeft bovendien genoeg eigen trekjes voor een mooi rond personage. En allerbelangrijkst, de piepjonge Mckenna Grace acteert zowel in de komische als aandoenlijke scènes op de toppen van haar kunnen.

Ook de dynamiek tussen oom Frank en grootmoeder Evelyn is uit het leven gegrepen. Hoewel de strijd om het voogdijschap bitter is, blijven het toch zoon en moeder, waarbij er altijd een herkenbare vertrouwdheid is in interactie en gesprekken. Ook hier overtuigen de acteurs (Chris Evans en Lindsay Duncan) van begin tot eind.

Niet alleen door de locatie (een klein havenstadje) maar ook door de focus op voogdijschap, lijkt ‘Gifted’ soms het zachtmoedige zusje van ‘Manchester by the Sea’. Zonder rauw drama, vol leuke dialogen en met een humane blik op de mensheid. Heerlijke film dus. Al begrijpen we nog altijd niks van die wiskundige stelling.

Bioscooprelease: 14 september 2017
DVD- en blu-ray-release: 10 januari 2018