Gigi (1958)

Regie: Vincente Minnelli | 119 minuten | komedie, romantiek, musical | Acteurs: Leslie Caron, Maurice Chevalier, Louis Jourdan, Hermione Gingold, Eva Gabor, Jacques Bergerac, Isabel Jeans, John Abbott

Gaston Lachaille is een rijke playboy die naast zijn professionele bezigheden voldoende tijd overhoudt om allerlei liaisons aan te gaan met mooie dames zonder dat dit hem overigens veel plezier geeft. Hij vindt alles wat er in de beau monde gebeurt saai en de dames kunnen hem ook niet bijzonder boeien. Voor gezelligheid en afleiding zoekt hij het gezelschap op van madame Alvarez, bijgenaamd ‘Mamita’, en haar kleindochter Gigi. Alleen bij hen kan hij zichzelf zijn.

Gigi woont met haar moeder, een weinig succesvolle operazangeres die je de hele film niet te zien krijgt, in het apartement van haar grootmoeder. Ze lijden geen armoede, maar het is ook geen vetpot. Als Gaston op bezoekt komt, verwent hij Gigi met cadeaus en Mamita hoeft maar te zeggen dat gans zo moeilijk te krijgen is of Gaston laat er meteen een paar bij haar bezorgen. Om Gigi’s kansen te vergroten op een vrijer die niet alleen voor haar levensonderhoud zal zorgdragen, maar haar ook een luxe society leventje kan bezorgen, krijgt ze wekelijks les van haar tante Alicia (Isabel Jeans) in tafelmanieren en omgangsvormen. Als Gaston verliefd wordt op zijn kleine protégé zien tante Alicia en Gigi’s grootmoeder dit als een uitgelezen kans voor Gigi op een rijke, lieve beschermheer, maar Gigi kijkt hier anders tegenaan.

Hoewel de film negen Oscars in de wacht heeft gesleept, staat toegeven dat je een musical als ‘Gigi’ leuk vindt, gelijk aan het opbiechten van een geheime zonde. Maar wat een heerlijke zonde, alsof je een verrukkelijk slagroomtaartje opeet en daar een feestelijk gevoel van krijgt. De film is voorspelbaar en zoet romantisch, maar de liedjes zijn leuk, de humor licht en prikkelend en de kostuums en interieurs schitterend. Ook de buitenopnames in Parijs zijn fraai en je voelt je helemaal terug in de tijd van de hoeden met veren en koetsen met paarden. Een heerlijke musical voor romantische zielen en liefhebbers van prachtige kostuumfilms met gegarandeerd een warm gevoel op een koude en sombere zaterdagmiddag.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 16 januari 1959