Girlhood (2017)

Recensie Girlhood CinemagazineRegie: Heleen Declercq | 14 minuten | documentaire, korte film

The state or time of being a girl. In de korte documentaire ‘Girlhood’ onderzoekt Heleen wat het inhoudt om vrouw te zijn. Wanneer mag je jezelf vrouw noemen en waar ligt de grens? Zou er überhaupt een grens moeten zijn?

‘Girlhood’ begint met oude beelden van Heleen. Op de achtergrond horen we een telefoongesprek met haar moeder. Heleen is geëmotioneerd en ze praten over het onderdrukken van gevoelens. Zonder al te veel woorden kom je er langzaam achter waar deze documentaire over gaat. Vervolgens komen er verschillende jongeren aan het woord die allemaal hun eigen verhaal hebben als het gaat om gender, vrouwelijkheid en wat de maatschappij van ons verlangt.

‘Girlhood’ is een intiem portret van Heleen waarin de filmmaakster aan de hand van anderen iets over zichzelf vertelt. Toch is het ook verwarrend om niet precies te weten wie zij zelf is. Er komen zoveel mensen aan het woord, dat je bijna geen onderscheid meer kan maken. Wellicht dat dit aansluit op het actuele en universele onderwerp, maar filmisch gezien verlies je hiermee de focus.

Er is te weinig tijd om adem te halen en binnen te laten komen wat er verteld wordt en het ritme van de film mist afwisseling waardoor het voelt alsof je constant hetzelfde rondje loopt. Ondanks de actualiteit en intimiteit van de film weet ‘Girlhood’ slechts een fractie van het onderwerp uit te lichten.

Marieke de Vries

Waardering: 2

DVD- en blu-ray-release: 2 oktober 2018 (DVD/blu-ray-box Selected Shorts #25 – De Beste Vlaamse Kortfilms)​