God Is My DJ (2006)

Regie: Carin Goeijers | 93 minuten | documentaire, muziek | Acteurs: Duncan Stutterheim, Lisca Stutterheim, Armin van Buuren, Menthal Theo, Jan Vayne, Joop van den Ende

Een film over een succesvolle zakenman als Duncan Stutterheim verwacht je niet snel van de IKON. Toch levert de IKON hier een juweeltje af. ‘God is my DJ’ is een zeer intieme film, waarin je de hoofdpersoon Duncan Stutterheim gaande weg steeds beter leert kennen. Om dit mogelijk te maken heeft Stutterheim maandenlang overal een camera onder zijn neus gehad. Op elke plek heeft hij zich laten filmen, op zijn werk, maar ook thuis met z’n kinderen en zijn vrouw Lisca. Zelfs bij zijn ouders werden hij en zijn familie gefilmd. Ook zijn hele persoonlijke beelden van de begrafenis van zijn broer Miles gebruikt in de film.

‘God is my DJ’ is gemaakt in een van de moeilijkste periodes die ID&T in zijn bestaan heeft meegemaakt. Verschillende nevenactiviteiten doen het bedrijf bijna de das om. Gedurende de film zien we dat Stutterheim besluit om een aantal van die nevenactiviteiten af te stoten en zich weer te richten op hetgeen hij echt goed is: feesten organiseren. Om deze beslissingen te kunnen nemen zie je een botte Stutterheim, die geen tegenspraak dult. Naast de harde zakenman zie je Stutterheim ook als liefhebbende pappa. Het is geweldig om te zien, dat de familie Stutterheim ondanks hun vermogen, toch een gewoon gezinnetje is.

De documentaire begint en eindigt met de indrukwekkende Sensation White in de Amsterdam Arena. De bonkende beat doet zelfs de boxen in de bioscoop trillen. De beelden van dit feest zijn indrukwekkend. Al die mensen met witte kleding en de bizarre lichtshows in de Arena zijn bijzonder om te zien. Als je ziet hoe deze vele duizenden mensen compleet uit hun dak gaan kan je als kijker goed begrijpen dat Stutterheim zich helemaal op deze feesten wil storten

De aandacht voor de dood van Duncan’s broer Miles toont de kijker ook een stukje van zijn gevoelige kant. Je voelt je ongemakkelijk als je kijkt naar de beelden van de begrafenis van Miles, maar deze beelden maken wel veel duidelijk over de stijl van leven van de Stutterheim-broertjes. Tijdens de begrafenis droeg iedereen witte kleding en daarop is Sensation White ook gebaseerd. Stutterheim ziet dit feest dan ook nog steeds als een eerbetoon aan zijn broer.

Ook als je geen danceliefhebber bent is deze film zeker de moeite waard. Je gaat als kijker dan zelfs begrijpen waar de voorliefde voor dance vandaan komt bij Duncan Stutterheim.

Wietske Uneken

Bioscooprelease: 2 februari 2006