Golden Winter (2012)

Regie: Sam Mendoti | 90 minuten | komedie, familie | Acteurs: Andrew Beckham, Shannon Elizabeth, Jason Brooks, Charles Irving Beale, Madeleine Falk, Sam Elliot Hafermalz, Joe Hursley, Ava Kolker, Jon Kondelik, Rae Latt, Richard Lund, Christian Mooney, Clyde Tull, Jim Turner, Zach Louis, Heath L Williams II, Austin James Wolff | Originele stemmencast: Haylie Duff, Kim Lttle, G.K. Bowes, Darrel Guilbeau, Steve Sirkis, Kyle Hebert, Roel Navarro, Megan Miller

Live action films waarin honden kunnen praten: er zal ongetwijfeld een markt voor zijn, maar slechts zelden levert het een film op die buiten de doelgroep hoge ogen scoort. ‘Golden Winter’ is van het abominabele films producerende The Asylum, dus veel soeps hoef je hier ook niet van te verwachten. Hoewel er dit keer niet direct een link te leggen is met een film uit de A-klasse, van wiens succes ze een graantje mee willen pikken (maar misschien is het een vrije adaptatie van Disney’s Santa Buddies-franchise), voelt ‘Golden Winter’ nergens origineel of draagt het iets uit waaruit blijkt dat de filmmakers dit verhaal gewoon graag wilden vertellen.

Ergens in Amerika staat een groot huis, dat de bewoners net in kerstsfeer hebben ingericht. Er staat een prachtig versierde boom, maar het gezin dat er woont is niet van plan er de kerstdagen door te brengen. Ze zijn hun auto aan het inpakken en op een paar meubels, én die versierde kerstboom dus, logisch nietwaar, is het huis leeg. Ook laten ze hun Golden Retriever achter, die onlangs moeder is geworden van vijf pups. De familie blijkt flinke schulden te hebben en is noodgedwongen te verhuizen. De honden zullen wel door het asiel opgehaald worden, zo is de gedachtegang. Wat de bedoeling is van die versierde kerstboom wordt niet duidelijk.

Er is goed nieuws, wie er in slaagt dit begin van ‘Golden Winter’ al met een flinke korrel zout te nemen, zal de rest van de film ook wel uit kunnen zitten. Met de introductie van Oliver in het verhaal krijgt de film ondanks de ontelbare clichés rondom zijn personage toch nog een sympathiek randje. Oliver is eenzaam; hij heeft geen vrienden en zijn carrièregerichte ouders hebben nooit tijd voor hem. Je begrijpt meteen waarom hij aansluiting zoekt bij een jeugdbende. Die jongens breken in het leegstaande huis in om er de vrije uurtjes in de kerstvakantie door te brengen en wellicht nog een en ander te verpatsen om zo geld te verdienen. Zodra ze de pups (met stamboom!) ontdekken (per ongeluk is alleen de moeder opgehaald door het asiel), lijkt die weg helemaal open. Het is aan Oliver om de pups te redden en ze weer te herenigen met de moeder.

‘Golden Winter’ mag dan wel ‘winter’ in de titel hebben, maar afgezien van wat kerstversiering, verklede kerstmannen en -elfen is de winterse sfeer ver te zoeken. Het verhaal is clichématig inclusief over-the-top acterende bad guys en slecht geanimeerde hondenbekken die bakkeleiende honden moeten suggereren. Dat er een boodschap voor zowel kinderen als volwassenen in zit, is goed bedoeld (voor kids: sluit je niet aan bij een bende! Blijf altijd eerlijk! voor volwassenen: Maak tijd vrij voor je gezin! Dat is het allerbelangrijkste!), maar ‘Golden Winter’ zal maar op weinig levens invloed uitoefenen.

‘Golden Winter’ verschijnt donderdag 4 december 2014 op DVD (‘Best of Christmas’ DVD-box).