Good Luck to You, Leo Grande (2022)

Recensie Good Luck to You, Leo Grande CinemagazineRegie: Sophie Hyde | 97 minuten | komedie, drama | Acteurs: Emma Thompson, Daryl McCormack, Les Mabaleka, Lennie Beare, Carina Lopes, Charlotte Ware, Isabella Laughland

Een vrouw van middelbare leeftijd wier echtgenoot onlangs overleden is, huurt een jonge escort in om haar de seksuele ervaringen die ze nooit heeft gehad te geven. Het klinkt als het recept voor een platte, voorspelbare B-film vol afgezaagde dialoog en grove seksgrapjes. ‘Good Luck to You, Leo Grande’ (2022) weet echter positief te verrassen met zijn authentieke scenario en buitengewoon goede acteerwerk van de hoofdrolspelers.

Nancy Stokes (Emma Thompson) is sinds een aantal jaar weduwe en voelde zich door haar ex-man – en tevens haar enige bedpartner – nooit echt bevredigd. Veel meer dan standje missionaris kwam er niet van, en orale seks was uit den boze. Ze heeft zelfs nog nooit een orgasme gehad. Nancy besluit dat het tijd wordt om wat avontuurlijker te worden tussen de lakens en huurt een jonge escort, Leo Grande (Daryl McCormack), in.

Thompson is – zoals we van haar gewend zijn – steengoed. Nancy Stokes (wier echte naam overigens Susan Robinson is, ‘de saaiste naam ooit’, aldus haarzelf) is op papier een redelijke karikatuur: een vrouw die een lijstje met seks-to do’s maakt, waaronder fellatio, cunnilingus en standje 69, en deze met haar leesbril op voorleest aan de jonge escort tegenover haar. Thompson geeft echter de kwetsbaarheid en onzekerheid van een vrouw op leeftijd met seksuele behoeftes op zo’n eerlijke manier weer, dat je dat niet eens meer doorhebt. Nancy’s onzekerheid over haar ouder wordende lichaam en haar gêne over haar seksuele gevoelens en het feit dat ze een gigolo heeft ingehuurd voelen eerlijk en puur, waardoor het makkelijk is om met haar mee te leven. Daar tegenover staat een scenario met een geweldig gevoel voor humor en fenomenale komische timing van Thompson, waardoor het toch een luchtige film blijft. McCormack valt hierbij soms wat bleek uit, maar over het algemeen weet de jonge en relatief onervaren Daryl McCormack zich goed staande te houden naast veteraan Emma Thompson.

De film speelt zich grotendeels af in dezelfde ruimte met dezelfde twee personages. Een dappere keuze van de filmmakers, met het risico dat de film wat eentonig wordt. Visueel gezien is de film niet opmerkelijk en ook de soundtrack maakt weinig indruk. De mooie dialogen van schrijfster Katy Brand en de chemie tussen de twee hoofdacteurs zorgen er echter voor dat je toch anderhalf uur geboeid blijft. Er zijn heus momenten die wat repetitief en voorspelbaar aanvoelen. De eerlijke gesprekken tussen de twee personages, over sekswerk, ouders, kinderen, verlangens en onzekerheden, maken dit echter meer dan goed.

‘Good Luck to You, Leo Grande’ is een mooie, authentieke film over het accepteren van je seksuele verlangens en het lichaam waar je het mee moet doen. Ook voor oudere vrouwen. Regisseur Sophie Hyde weet hierin een mooie balans te creëren tussen de humor van de personages en de kwetsbaarheid van het verhaal, tussen komedie en drama. De kwaliteit van het scenario en de acteerprestaties van Thompson en McCormack komen hier nog eens bovenop.

Arike Vertegaal

Bioscooprelease: 13 oktober 2022