Green Rush (2020)

Recensie Green Rush CinemagazineRegie: Gerard Roxburgh | 87 minuten | thriller | Acteurs: Mike Foy, Paul Telfer, Kriss Dozal, Misha Crosby, Alexius Zellner, Declan Michael Laird, Michael Roddy, Andre Fili, John Mawson

Een film over cannabis uit Amerika… Dat kan toch alleen maar een stoner comedy worden? In het geval van ‘Green Rush’ is dat niet zo. Deze film presenteert zich als donkere thriller die ook nog eens ‘op ware feiten’ is gebaseerd. En eerlijk is eerlijk: regisseur Gerard Roxburgh slaagt erin om een spannende film in te blikken. Een film die weinig potten breekt, maar wel genietbaar is. Knap, want er zijn al talloze films over (hard)drugshandel gemaakt dus moet je van goeden huize komen om op te vallen. ‘Green Rush’ is zo’n film.

In ‘Green Rush’ draait het om Maria (Kriss Dozal). Deze dame is een mooie verschijning en dat weet ze. Sterker nog: ze buit het flink uit en windt mannen om haar vinger. Samen met haar vriend Jacob (Misha Crosby) kiest ze een slachtoffer uit. Maria bezoekt deze man en veinst in hem geïnteresseerd te zijn, waarna een beroving plaatsvindt. Als dit snode duo Rob (Mike Foy) ontmoet, borrelt er een geniepig plan op. De nietsvermoedende Rob beschikt over een wietplantage en daar valt een hoop geld mee te verdienen. De zaken worden er niet beter op als blijkt dat Maria zwanger is geworden en niet weet van wie haar ongeboren kind is. Als blijkt dat Jacob een flinke schuld heeft uitstaan bij een gevaarlijke crimineel escaleert de situatie. Maria is hier niet van op de hoogte en raakt betrokken bij een overval die Jacob heeft gepland. Doel is de plantage van Rob…

‘Green Rush’ gaat niet zozeer over de overval, maar meer over de onderlinge relaties tussen de hoofdpersonages. De dodelijke driehoeksverhouding is de hoofdattractie van deze thriller. De cast is niet verkeerd bezig en Roxburgh slaagt erin het tempo redelijk hoog te houden. Het is nu niet zo dat dit een instant klassieker is, want daarvoor zijn de stunts te vlak en overtuigt niet elke acteur. De bijrolacteurs zijn niet al te best en halen je soms uit de film. Ook is het WTF-gehalte bij vlagen vrij groot en vraag je je af wat er nu daadwerkelijk op realiteit is gebaseerd en wat uit de dikke duim komt.

Als je je over de onwaarschijnlijkheden kunt heen zetten, wacht een degelijke thriller op je die het goed doet op druilerige dagen.

DVD-release: 7 mei 2021