Gyre (2019)

Recensie Gyre CinemagazineRegie: Charlotte Lybaert | 19 minuten | korte film, drama | Acteurs: Alice de Broqueville, Maïmouna Badjie

Op kamp gaan met klasgenoten of medestudenten: het is in elke leeftijdscategorie spannend. Of je nu als kleuter voor het eerst zonder ouders op stap gaat, of als je bijna volwassen bent: het delen van een slaapvertrek met een vreemde betekent dat diegene je kan zien slapen en douchen. Je bent geheid op je kwetsbaarst. Daarnaast is het een breuk in de dagelijkse ritueel. Dat alles maakt dat sommige mensen er als een berg tegenop zien of dat de ervaring op zich een teleurstelling wordt.

In ‘Gyre’ volgen we de zeventienjarige Alice (Alice de Broqueville) terwijl zij intrek neemt in een gedeelde kamer met Maïmouna. Wat de relatie tussen de twee precies is, wordt niet duidelijk, of het vriendinnen zijn, of toevallig twee bij elkaar ingedeelde klas- of teamgenoten, maar dat maakt voor het verhaal niet uit. Ook het doel van het kamp blijft vaag, de meisjes zitten aan een grote tafel te eten, er zijn buiten sportieve activiteiten zoals klimmen, maar de leiding blijft buiten beeld.

We beleven een aantal ogenschijnlijk onbelangrijke situaties vanuit Alice’s oogpunt, maar het is door het camerawerk en de muziek duidelijk dat deze voorvallen meer waarde voor het meisje hebben dan voor de ander. Het ongevraagd lenen van een kledingstuk bijvoorbeeld. Charlotte Lybaert voegt voor de geheimzinnigheid nog een paar scènes toe met een zwartwitte hond, wat de mysterieuze symboliek van het verhaal op een beetje Lynchiaanse manier versterkt. Knap debuut en het maakt nieuwsgierig naar een volgende film van deze jonge Vlaamse filmmaakster.

DVD- en blu-ray-release: 18 november 2020 (Selected Shorts #28: De beste Vlaamse kortfilms)