Halloween Party (2019)

Recensie Halloween Party CinemagazineRegie: Jay Dahl | 92 minuten | horror | Acteurs: Amy Groening, T. Thomason, Marietta Laan, Shelley Thompson, Jeremy Akerman, Zach Faye, Scott Bailey, Taylor Olson, Murlane Carew, Geneviève Steele, Jamie Bradley, Catherine Richardson, Jackson Meisner

Horror wordt vaak door beginnende filmmakers gezien als een gemakkelijke manier om zichzelf op de kaart te zetten. Hoe moeilijk kan het immers zijn om een griezelfilm in te blikken? Flink wat bloed, mooie jonge mensen en een gemaskerde griezel: meer heb je niet nodig toch? Op het eerste gezicht zou je dat denken – films als ‘Friday The 13th’ zijn voor een appel en een ei gemaakt en scoorden goed aan de bioscoopkassa’s – maar behalve de geluksfactor spelen meerdere zaken een rol. De juiste tijd en plaats en een eigen identiteit bijvoorbeeld. Over deze factoren beschikt ‘Halloween Party’ duidelijk niet…

Als een studente onder mysterieuze omstandigheden het leven laat, besluit haar vriendin Grace (Amy Groening) op onderzoek uit te gaan. Wat is er gebeurd? Ze schakelt de hulp in van IT-expert Spencer (T. Thomason), omdat ze vermoedt dat een vreemde website en dito app met de dood van de studente te maken hebben. Gaandeweg ontdekt het duo dat hun studentenhuis een gruwelijk verleden heeft. Een dodelijke geschiedenis.

Als bovenstaande synopsis interessant lijkt, dan biedt ondergetekende zijn excuses aan. Dat is namelijk niet de bedoeling. Er is weinig boeiends te vertellen over deze mislukte film. ‘Halloween Party’ is een slappe kopie van het tergend slechte ‘Countdown’. Vervelende jongeren gaan op zoek naar een middel om een dodelijke app te stoppen en dat resulteert in een vlakke vertoning zonder spanning. Regisseur Jay Dahl beschikte over een karig budget en een amateuristische cast. Traditiegetrouw zijn de acteurs die tieners moeten spelen veel te oud voor hun rol. De moordpartijen zijn redelijk adequaat in beeld gebracht, maar verwacht geen schokkende zaken.

‘Halloween Party’ is het bewijs dat een goede griezelfilm maken vakwerk vereist. En creativiteit en een goede cast. Een film inblikken waarmee je mensen de stuipen op het lijf jaagt of hen confronteert met hun angsten, is iets wat maar weinig mensen kunnen. Dahl beheerst deze kunst nog niet. Met beter uitgewerkte personages, een sterk script en meer opmerkelijke killers had dit een aardige film kunnen zijn. Nu is dit een van de talloze, anonieme slashers zonder identiteit. Een saaie genrefilm.

DVD-release: 22 oktober 2020