Heinz (2018)

Recensie Heinz Cinemagazine Regie: Piet Kroon | 76 minuten | animatie | Originele stemmencast: Ruben van der Meer, Ilse Warringa, Tygo Gernandt, Wim T. Schippers, Bruno Vandenbroeke

De door Windig en de Jong bedachte Heinz is een chagrijnige kater. Deze feline misantroop heeft het maar wat zwaar met de figuren uit zijn omgeving. Wat te denken van de razend sloom pratende Jodocus de schildpad? Heinz probeert zich staande te houden en dat doet hij door te klagen. Veel te klagen en met een misprijzende blik rond te lopen. In een drie stroken tellende cartoon werkt dat fantastisch. Deze stripkater werd dan ook niet voor niets een cultheld. Regisseur Piet Kroon noemt zichzelf ook een fan van deze antiheld en besloot om een heuse speelfilm rond deze kat in te blikken. Maar hoe vertaal je een strip van drie stroken naar een tekenfilm die 76 minuten blijft boeien?

Kroon probeert de aandacht vast te houden door een verhaal te verzinnen dat de korte gags bij elkaar houdt. Zo ontmoeten we Heinz als deze uit zijn stamkroeg geschopt wordt, omdat hij zijn openstaande rekening niet betaald heeft. Op een dag ontwaakt hij in een vreemd bed in het Sprookjesbos. Hoe de kat daar beland is, weet hij niet. Heinz ontdekt wel dat zijn zoontje vermist is en dat iedereen boos op hem is. Op zijn queeste op zoek naar zijn kind doet de katerige kat talloze Amsterdamse kroegen aan, bezoekt hij het Vlaamse Zurkeltruttegem en eindigt hij op een mysterieus tropisch eiland en ontmoet hij de alien Zak.

De synopsis geeft al direct aan dat de plot flinterdun is en vooral als kapstok dient om kleine grappen aan elkaar te linken. Dat kan werken, maar in het geval van deze film niet. De grootste manke aan ‘Heinz’ is dat de grapjes doodslaan. Dat ligt onder meer aan het povere stemmenwerk. Ruben van der Meer mist het sarcasme en het gortdroge stemgeluid dat je aan de titelfiguur linkt. Heinz is een soort feline en vileine variant van Maarten van Rossum. Afijn, daarnaast zijn de grappen te plat en kinderlijk uitgewerkt. Wat werkt in drie stroken werkt niet in geanimeerde vorm. Misschien is dit personage gewoonweg niet geschikt voor een film.

De animatie doet eer aan de cartoon. De strakke lijnen waarmee Windig en De Jong furore maakten keren terug. Er was weinig budget voor de animatie, maar de creatieve manier waarop de makers daarmee te werk zijn gegaan, is te prijzen. ‘Heinz’ heeft een geheel eigen smoel. De liefde van de makers voor de tekenstijl van Windig en De Jong spat van het scherm af. Helaas zijn de grappen mislukt. Dit is een dappere poging om een cultstrip te verfilmen, maar in de huidige vorm is deze film te kinderlijk voor volwassenen en te volwassen voor kinderen. Jammer.

Bioscooprelease: 18 april 2019