Hejter – Sala samobójców. Hejter (2020)

Recensie Hejter CinemagazineRegie: Jan Komasa | 135 minuten | drama, thriller | Acteurs: Maciej Musialowski, Vanessa Aleksander, Danuta Stenka, Jacek Koman, Agata Kulesza, Maciej Stuhr, Adam Gradowski, Piotr Biedron, Jedrzej Wielecki, Jan Hrynkiewicz, Martynika Kosnica

Van buiten ziet hij er uit als een goeie jongen. Van binnen is het een creep. Tomasz Giemza, hoofdpersoon van het Poolse thriller-drama ‘Hejter’, is niet iemand om bevriend mee te raken. De jongen is afkomstig uit een eenvoudig gezin in de Poolse provincie, maar hij wil graag bij de elite van Warschau horen. Om dat te bereiken deinst hij nergens voor terug. Hij plaatst afluisterapparatuur, verraadt degenen die vertrouwen in hem hebben gesteld en beraamt smerige plannen.

We ontmoeten Tomasz wanneer hij wegens plagiaat van de universiteit wordt gegooid. Hij gaat werken bij een pr-bureau dat het vooral moet hebben van negatieve publiciteit. Met de hulp van social media maakt het bureau talentvolle entrepreneurs en politici met de grond gelijk. Tomasz wordt ingezet om de campagne van burgemeesterskandidaat Pawel Rudnicki de nek om te draaien. Voor de verbitterde en meedogenloze Pawel is dit dé kans om zich te wreken op de Poolse elite die hem altijd maar afwees.

‘Hejter’ is de vierde lange speelfilm van de Poolse regisseur Jan Komasa. De officiële titel ‘Sala samobójców. Hejter’ verwijst naar Komasa’s eerste speelfilm ‘Sala samobójców’ (‘Suicide Room’) uit 2011. Net als die film speelt een deel van ‘Hejter’ zich af in virtual reality en gaat het om de diepe kloof tussen het virtuele bestaan en het echte leven. De manier waarop het pr-bureau gebruik maakt van fake accounts om mensen kapot te maken is al om te janken, maar de manier waarop gefrustreerde einzelgängers worden gerekruteerd en ingezet is al helemaal verschrikkelijk. Het idee dat verbitterde manipulators als Tomasz vrij spel hebben op internet is nauwelijks te bevatten, maar wel de realiteit.

Komasa neemt de tijd om zijn verhaal te vertellen. Ook om de relatie uit te diepen tussen Tomasz en een familie uit de elite, een familie die hem financieel ondersteunt maar tegelijk op hem neerkijkt. Zoals het een goed verhaal betaamt speelt die familie nog een belangrijke rol in de ontknoping, wanneer alle uitgezette lijntjes hun eindstation bereiken.

Het ongemakkelijke, duistere en cynische ‘Hejter’ waarschuwt maar weer eens voor de gevaren van het internet en voor de onzichtbare krachten die daar hun vernietigende werk doen. Dit alles in fraaie beelden, gespeeld door fijne acteurs en met lekkere muziek als bonus. Minder bizar dan Komasa’s ‘Corpus Christi’ (2019), wel van dezelfde kwaliteit. Maar vrolijk ga je er niet van worden.

VOD-release: 29 juli 2020 (Netflix)