Hellions (2015)

Regie: Bruce McDonald | 80 minuten | horror | Acteurs: Chloe Rose, Robert Patrick, Rossif Sutherland, Rachel Wilson, Peter DaCunha, Luke Bilyk, Emir Hirad Mokhtarieh, Nicholas Craig, Sydney Cross, Stephanie Fonceca, Adelaide Humphreys, Aliyah Jhirad, Victoria Obermayer, Devon Phillipson, Joe Silvaggio, Karlo William

Het is Halloweennacht in Waterford, de pompoenenhoofdstad van de wereld. Het zwangere tienermeisje Dora Vogel moet een helse Halloweenavond zien te overleven als plots kwaadaardige trick-and-treaters vastberaden aan haar deur komen kloppen om het nog ongeboren kind van Dora op te eisen. Alleen, afgesloten van de buitenwereld en omsingeld moet Dora zichzelf en de baby in haar buik beschermen tegen de gemaskerde en bloeddorstige bezoekers. Langzaam maar zeker komt ze achter de toedracht van de helse gebeurtenis op de avond van Halloween…

De synopsis van ‘Hellions’ lijkt te wijzen op een vrij plichtmatige horrorfilm die vooral de gebaande paden van een onschuldig meisje versus een legertje demonische belagers bewandelt. Naarmate het verhaal zich verder ontvouwt, blijkt ‘Hellions’ echter toch wel een aparte film te zijn die een niet bepaald alledaags sfeertje uitademt. Nadat de aarde beeft en de sinistere hellions aanbellen bij Dora, kleuren de luchten plots paars. Die kleurdeken verleent de film een omineuze uitstraling die op atmosferisch vlak zeker een meerwaarde heeft. Met name de shots van een eindeloos veld vol pompoenen dat baadt in een paars-rode gloed zien er soms verbluffend mooi uit. De hele film straalt een surrealistische sfeer uit die bepaalde kijkers zal beklijven, maar waar je wel van moet houden. De gekostumeerde kinderen komen goed uit de verf als griezelige ettertjes.

Keerzijde van de aandacht  en moeite die overduidelijk is besteed aan de visuele aankleding van de film, is dat het verhaal er blijkbaar een beetje bij is ingeschoten. Wellicht probeert ‘Hellions’ net iets te zeer geheimzinniger en vreemder te zijn dan andere horrorfilms, maar logica en structuur zijn soms ver te zoeken. Ook het acteerwerk is niet fantastisch. Hoofdrolspeelster Chloe Rose maakt vrij weinig indruk als de getormenteerde Dora, terwijl we ook een acteur als Robert Patrick al eens beter voor de dag hebben zien komen. Hoewel ‘Hellions’ wel een paar creepy momenten bevat, wordt het nergens eng of spannend genoeg om doorgewinterde horrorfans naar het puntje van hun stoel te zuigen.

‘Hellions’ is een aparte, ietwat vage film die er visueel best aardig uitziet. Door het ontbreken van echt sterke horrorelementen en een coherent verhaal wordt de prent echter nooit een hoogvlieger in griezelland.

Frank Heinen

VOD-release: 13 oktober 2015
DVD-release: 13 oktober 2015