Hesher (2010)

Regie: Spencer Susser | 107 minuten | drama | Acteurs: Joseph Gordon-Levitt, Natalie Portman, Devin Brochu, Rainn Wilson, Piper Laurie, Brendan Hill, John Carroll Lynch, Monica Staggs, Mary Elizabeth Barrett, Audrey Wasilewski, Lyle Kanouse, Frank Collison, Van Epperson, Helen Slayton-Hughes, Paul Bates, Ralph P. Martin, Timothy Davis, Allan Graf, Brian Lally, Rafael J. Noble, Milt Kogan, Richard Susser, Barry Sigismondi

Is er iets wat Joseph Gordon-Levitt niet kan? Ooit begon hij als kindster in de komische serie ‘3rd Rock from the Sun’ waarin hij, onder de vleugels van John Lithgow, bekendheid vergaarde in de rol van Tommy Solomon. Niemand kon bevroeden dat het innemende jongetje met die meisjesachtige uitstraling en dat lange zwarte haar zou uitgroeien tot een van de beste en meest veelzijdige acteurs van zijn generatie, die het aandurft om rollen in blockbusters als ‘Inception’ (2010) af te wisselen met arthouseproducties als ‘Mysterious Skin’ (2004) en ‘Brick’ (2005). Gordon-Levitt komt in interviews ook nog eens over als een sympathieke, nuchtere jongen die niets moet hebben van het filmsterrendom en hoofdzakelijk in Hollywood rondloopt omdat hij zielsveel van acteren houdt. Om nog maar weer eens te onderstrepen hoe multi-inzetbaar hij is, maakte Gordon-Levitt kort na de offbeat romkom ‘(500) Days of Summer’ (2009) – waarin hij een dromerige romanticus neerzet – de film ‘Hesher’ (2010). De vriendelijke jongeman die hij meestal speelt is ineens veranderd in een onaangepaste headbanger.

Lang zwart haar dat in slierten langs zijn gezicht hangt, een lijf volgekalkt met ordinaire tatoeages. Het liefst loopt de mysterieuze Hesher (Gordon-Levitt) rond in een strakke witte onderbroek en verder niets. In de verte heeft hij wel iets weg van Jezus, ware het niet dat Hesher zich nogal onbesuisd gedraagt. Zijn dag vult hij met eten, drinken, blowen, kijken naar porno en het rondbazuinen van even vuige als hilarische anekdotes. Als een duveltje uit een doosje duikt hij op in het leven van de jonge tiener TJ (indrukwekkend debuut van Devin Brochu), wiens moeder recentelijk is komen te overlijden na een ernstig auto-ongeluk. Bij zijn vader (Rainn Wilson), die na het verlies van zijn vrouw in een zware depressie terecht is gekomen, kan de jongen niet terecht met zijn verdriet. Ook zijn zorgzame maar verwarde oma (Piper Laurie) kan hem niet helpen. En dan is daar ineens Hesher, die onaangekondigd zijn leven binnendringt en zijn wereldje op z’n kop zet. Op een verwoestende manier houdt hij huis, onder meer door TJ’s plaaggeest (Brendan Hill) keihard aan te pakken. Maar of hij nou echt het beste met TJ voor heeft; de jongen zelf heeft zo zijn twijfels.

Er zijn aardig wat films over rouwverwerking gemaakt, maar weinig zijn zo onconventioneel als ‘Hesher’. In de basis is dit een vrij standaard drama over het omgaan met het verlies van een geliefde, maar door het tegendraadse titelpersonage toe te voegen – met zijn onaangepaste gedrag en opmerkelijke manier van communiceren – weet debuterend schrijver/regisseur Spencer Susser er een bijzonder verfrissende variant van te maken. Is Hesher nou echt of is hij ontsproten uit de verbeelding van de jonge TJ? Wie goed oplet, ontdekt dat deze lompe headbanger symbool staat voor de dood, en TJ en zijn vader moeten zien te leren omgaan met de dood. Oma – fantastische rol van good old Piper Laurie – is de enige die Hesher direct accepteert zoals hij is en zelfs een verrassend aandoenlijke vriendschap met hem opbouwt, die bovendien weer een aantal hilarische scènes oplevert. Is dat omdat oma, die voelt dat haar einde nadert, niet meer bang is voor de dood? Het verklaart bovendien het destructieve gedrag van Hesher. Gordon-Levitt baseerde zijn karakter op Cliff Burton, de bassist van Metallica die in 1986 om het leven kwam bij een ongeluk met de tourbus. Daarnaast is er muziek van de band – uit de tijd met Burton – te horen. Ook dat geeft de film een edge, een scherp randje.

‘Hesher’ wordt gedragen door de cast, die over de hele linie sterk is. Ook Natalie Portman, die terugkeert in indie-modus met een rol die in de lijn ligt van haar werk in ‘Garden State’ (2004), overtuigt als muizige kassajuf en droomvrouw van TJ. De acteurs dragen het verhaal, dat naar het einde toe aan kracht verliest omdat het drama dan licht de overhand neemt en de film daardoor conventioneler wordt. Al biedt ‘Hesher’ tegen het einde nog een even hilarische als bizarre speech van Gordon-Levitt die de boel nog even flink wakker schudt. Natuurlijk kun je kanttekeningen zetten bij ‘Hesher’. Waarom schopt niemand die losbandige nietsnut niet het huis uit bijvoorbeeld? Maar over het algemeen is dit debuut van Spencer Susser prima geslaagd. Het getuigt van lef om zo’n tragische geschiedenis als deze in een vervreemdend jasje te gieten en ermee weg te komen. Susser doet het en mag vooral zijn op dreef zijnde cast daarvoor hartelijk bedanken.

Bioscooprelease: 23 februari 2012
DVD- en blu-ray-release: 29 mei 2012