Het leven is vurrukkulluk (2018)

Recensie Het leven is vurrukkulluk CinemagazineRegie: Frans Weisz | 94 minuten | romantiek, komedie | Acteurs: Géza Weisz, Reinout Scholten van Aschat, Romy Louise Lauwers, Teun Kuilboer, Anniek Pheifer, Stefan de Walle, Willeke van Ammelrooy, Remco Campert, Elsie de Brauw, Map Nihom, Tine Joustra, Hugo Haenen, July Janssen, Bart Rijnink, Miguel Martins, Jim Deddes, Nick Golterman

Het boek “Het leven is vurrukkulluk” (1961) van Remco Campert (1929) staat al generaties op de literatuurlijst voor middelbare scholieren en dankzij het relatief geringe aantal bladzijden (ca. 165) en de redelijk recente campagne van Nederland Leest (in 2011) zal het boek nog altijd frequent gekozen worden om te lezen voor de lijst. Nederlands regisseur Frans Weisz en producent Matthijs van Heijningen wilden al jaren – onafhankelijk van elkaar – de roman over de vrije liefde verfilmen, maar het gedroomde project werd door allerlei omstandigheden maar niet omgezet in reële plannen. In de zomer van 2017 werd er eindelijk gedraaid.

Amsterdam, de jaren zestig. Boelie (Géza Weisz) en Mees (Reinout Scholten van Aschat) zijn twee vrienden van ergens in de twintig, die hun dagen slijten met schrijven (Boelie is dichter), muziek maken (Mees is jazzpianist), inspiratie opdoen in het park en zich ergeren aan hun ouders. Vooral Boelie heeft het er maar moeilijk mee. Zijn vader gaat vreemd en zijn moeder is diepongelukkig en aan de drank. In het park ontmoeten ze – al schuilend voor een zomerse regenbui, Panda. Panda (Romy Louise Lauwers) is een in vrolijk rood gekleurd rokje en blousje gekleed brutaal meisje, dat onmiddellijk vriendschap met de jongens sluit en op eigengereide wijze de regie van die middag in handen neemt.

Hun wegen scheiden zich, wanneer Boelie door Mees naar de afspraak met een journalist gestuurd wordt, die hen zou interviewen over de musical die de twee samen gaan maken. Die journalist (Teun Kuilboer) is getrouwd met Etta (Anniek Pheifer). Hij vertrouwt Boelie toe dat hij vermoedt dat ze een minnaar heeft en vraagt Boelie uit te zoeken wie dat is. Niet wetende dat hij die minnaar zelf heel goed kent, besluit Boelie Etta zelf maar te versieren. En ondertussen hebben Mees en Panda seks en woorden en plannen voor een feestje.

Wat al snel opvalt aan het boek is het bijzondere taalgebruik. Campert verbastert een groot aantal woorden (marihuana wordt ‘Marry-you-Anna’ en in plaats van een ijslolly staat er ‘nijslolly’). In de film komt dat natuurlijk niet over, maar daarvoor in de plaats heeft Weisz een aardig visueel trucje. De hoofdpersonages leven in de jaren zestig, maar de figuranten leven overduidelijk in het nu. Dus we zien Boelie en Mees rondlopen in mode van meerdere decennia geleden en woorden bezigen die al tientallen jaren niet meer gebruikt worden, terwijl ze ingehaald worden door mensen op een Segway of die mobiel aan het bellen zijn. Grappig.

Wat de film verder met het boek gemeen heeft is de kabbelende plot. ‘Het leven is vurrukkulluk’ is meer een slice of life van een groepje kunstenaars in de jaren zestig, dus er zit niet echt een kop of een staart aan het verhaal, het is een wat sturingsloos geheel. En daar moet je van houden. Daarbij komt nog dat het je wat moeite kost om je aan de personages te hechten – als dat al lukt – want bijzonder sympathiek zijn ze geen van allen. Eerder egocentrisch en oppervlakkig.

Géza Weisz, voor het eerst acterend in een film van zijn vader, maakt echter een hoop goed, evenals zijn filmmoeder Elsie de Brauw, die hier een schitterende rol neerzet (in het boek komt ze niet of nauwelijks voor). Ook nieuwkomer Romy Louise Lauwers maakt indruk, al had haar rol nog best wat sprankelender geschreven mogen worden. Het is echter te merken dat de film met oneindig veel liefde is gemaakt en door de speelse lichtvoetige sfeer kijkt ‘Het leven is vurrukkulluk’ makkelijk weg. Omdat de film op een paar (belangrijke!) punten echter afwijkt van het boek, is scholieren niet aan te raden deze film in plaats van het boek tot zich te nemen. De verfilming van ‘Het leven is vurrukkulluk’ gaat met de hakken over de sloot.

Bioscooprelease: 25 januari 2018
VOD-release: 15 mei 2018
DVD-release: 15 mei 2018