Het leven van Esteban (2018)

Recensie Het leven van Esteban CinemagazineRegie: Inès Eshun | 15 minuten | korte film, drama | Acteurs: Noah Mavuela, Mathis Mavuela, Joshua Tassin, Zion Kiala, Tine Cartuyvels, Goua Grovogui

Het leven begint niet altijd bij de geboorte. Misschien begint het wel eerder, juist later, of misschien wanneer je het niet verwacht. Esteban heeft een moeder, maar geen vader. Al zwemmend probeert hij grip te krijgen op een leven vol vraagtekens.

‘Het leven van Esteban’ is een zeer ambitieuze kortfilm, waarbij een zoektocht naar identiteit op fijne wijze wordt vastgelegd. We volgen hoofdpersonage Esteban tijdens een aantal verschillende perioden, vertolkt door verschillende acteurs. Nogal groots voor een kortfilm, zou je denken, maar toch weet regisseur Inès Eshun deze uitdaging te laten slagen. De scènes en bijbehorende personages vloeien geleidelijk in elkaar over en nemen je zonder moeite mee in dit coming-of-age verhaal. De voice-over voegt hier en daar echter weinig toe, omdat de beelden al voor zich spreken.

Met dit afstudeerproject laat Eshun de potentie van jonge Belgische filmmakers zien. ‘Het leven van Esteban’ is dan ook op verschillende internationale filmfestivals vertoond en heeft in New York de Student Visionary Award gewonnen. Al met al is het een zeer plezierige en sterk vormgegeven kortfilm. Wellicht dat Eshun in haar volgende (lange) film een stapje verder durft te gaan en het hier en daar wat meer laat schuren, zoals het in het echte leven ook zou doen.

Marieke de Vries

DVD- en blu-ray-release: 2 oktober 2018 (DVD/blu-ray-box Selected Shorts #25 – De Beste Vlaamse Kortfilms)