High Crimes (2002)

Regie: Carl Franklin | 115 minuten | drama, misdaad, thriller | Acteurs: Ashley Judd, Morgan Freeman, James Caviezel, Adam Scott, Amanda Peet, Bruce Davison, Tom Bower, Juan Carlos Hernández, Michael Gaston, Jude Ciccolella, Emilio Rivera, Michael Shannon, John Billingsley, Dendrie Taylor, Paula Jai Parker

Vijf jaar na hun samenwerking in ‘Kiss the Girls’ stonden Morgan Freeman en Ashley Judd wederom samen voor de camera’s om een thriller neer te zetten: ‘High Crimes’, geregisseerd door Carl Franklin, een televisieacteur die onder andere de thriller ‘Out of Time’ met Denzel Washington en Eva Mendes maakte.

De film draait om een ‘gevecht tegen de bierkaai’: oud-marinier Tom (James Caviezel), de man van advocate Claire Kubik (Judd), beweert dat hij onterecht is beschuldigd van moord op onschuldige burgers in El Salvador. De schuldigen, dat zijn zijn meerderen, roept hij voor een militair tribunaal. Qua thematiek doet de thriller denken aan ‘A Few Good Men’ en ‘Music Box’. In vergelijking met deze films is ‘High Crimes’ slordiger uitgewerkt. Zo blijft het volstrekt onduidelijk Tom als Amerikaanse militair in El Salvador deed. Op wiens initiatief zaten de Amerikanen daar? Wat was het doel van hun missie? Hoe lang zaten ze daar? Best vervelend al dat soort vraagtekens. Het leidt af.

Bij het schetsen van Toms medestanders, zijn vrouw Claire en advocaat Charles Grimes (Freeman) stapelt Franklin cliché op cliché. Claire werkt op een flitsend kantoor en is dus mediagek, meedogenloos en materialistisch – een plaats in de maatschap van haar kantoor lijkt haar hoogste streven. Grimes zit meer in de hoek van de sociale advocatuur en loopt er dus lekker ranzig bij. Geniaal is deze sloddervos wel en dat betekent dat hij wel een mankement móet hebben; hij is alcoholist.

Zijn Judd en Freeman dus eigenlijk best irritant? Nee. Al is hun samenwerking niet zo vruchtbaar als in ‘Kiss the Girls’ – die film was écht spannend – toch doen ze het best aardig: zij zijn aan elkaar gewaagd en prettig om naar te kijken. ‘High Crimes’ is wel wat traag, maar is zeker onderhoudend. Wie wat heeft gedaan, is iets wat je echt wilt weten. Het antwoord komt aan het slot, nét voor de aftiteling, en is vrij verrassend.

Patricia Jacob

Bioscooprelease: 22 augustus 2002