Hocus Pocus 2 (2022)

Recensie Hocus Pocus 2 CinemagazineRegie: Anne Fletcher | 103 minuten | komedie, familie | Acteurs: Bette Midler, Sarah Jessica Parker, Kathy Najimy, Whitney Peak, Belissa Escobedo, Lilia Buckingham, Froy Gutierrez, Sam Richardson, Doug Jones, Tony Hale, Taylor Henderson, Nina Kitchen, Juju Journey Brener, Thomas Fitzgerald, Brett Cramp, Kim Niemi, Alison Weller, Holly Cinnamon, Patrick French, Charlotte Peed, Ed Peed

Na bijna dertig jaar keren de Sanderson zussen terug om het stadje Salem weer onveilig te maken. De originele ‘Hocus Pocus’ (1993) film is onderhand een geliefde Halloween-film geworden en met de toevoeging van een tweede deel zal er zeker een jaarlijkse marathon worden gehouden. ‘Hocus Pocus’ speelt zich weer in Salem af, 29 jaar af na het origineel. Deze stad staat ook wel bekend om zijn rijke geschiedenis van heksenvervolgingen. Becca (Whitney Peak) viert elk jaar haar verjaardag op Halloween met haar twee beste vriendinnen door een spreuk uit te spreken in het bos. Dit jaar, op Becca’s zestiende verjaardag, valt Cassie (Lilia Buckingham) af. De vriendschap is verwaterd sinds Cassie een vriend heeft. Voordat Becca met Izzy (Belissa Escobedo) het woud intrekt, gaan ze langs de lokale magiewinkel en krijgt Becca van de eigenaar, Gilbert (Sam Richardson), een kaars om aan te steken tijdens hun ritueel. Dit blijkt echter een onverwacht effect te hebben: de gevreesde heksen Winifred (Bette Midler), Sarah (Sarah Jessica Parker) en Mary (Kathy Najimy) Sanderson komen weer tot leven. Maar in plaats van hun zoektocht naar jonge kinderen voort te zetten om ze te doden voor hun jeugd, wil Winifred de verboden almachtige spreuk uitvoeren zodat ze kunnen blijven leven na zonsopkomst. Het is aan de drie vriendinnen om ze tegen te houden.

Net als het origineel begint de film met een stukje voorgeschiedenis en laat het de Sanderson zussen zien tijdens Winifreds zestiende verjaardag. Drie jongere actices spelen de zussen met volle overtuiging. Het lukt Taylor Henderson (Winifred), Juju Journey Brener (Sarah) en Nina Kitchen (Mary) de karaktereigenschappen van de volwassen heksen bijna identiek over te brengen. Deze voorgeschiedenis legt gelijk een link met het thema van het verhaal in de huidige tijd. Waar het in het eerste deel ging over de relatie tussen broer en zus, gaat het in deze film over de relatie tussen de drie zussen en de drie boezemvriendinnen. Wat tot slot opvalt in deze introductie is dat de dialogen zijn aangepast aan de tijd waarin het afspeelt (het 17e -eeuwse Salem) wat tegelijkertijd een komisch effect geeft.

‘Hocus Pocus 2’ doet werkelijk eer aan de terugkeer van de Sanderson zussen met vele referenties aan het origineel. Wat een uitdaging met zich meebrengt in het nostalgische gevoel van een geliefde film is dat er in bijna drie decennia technisch veel veranderd is. Het introduceren van deze technologieën aan de drie heksen is echter leuk gedaan. Hun ontmoeting met het onbekende wordt met dezelfde verwarring en humor overgebracht. De algemene sfeer voelt bekend en brengt je terug naar de klassieke ‘Hocus Pocus’, maar na een geweldige film vol met nostalgische momenten in een nieuw origineel verhaal, is het wel zonde hoe de film wordt afgerond. Hoewel de focus ligt op zusterliefde, komt de boodschap niet duidelijk over na een afgeraffeld einde. Wellicht omdat de drie heksen dommer over komen dan hun originele personages, mist de film een emotionele connectie tussen de drie. Ook is het niet helemaal duidelijk wat de positie is van de drie hartsvriendinnen. Hoewel ze worden neergezet als de goeden, laten ze ook overeenkomsten zien met de Sanderson zussen. Maar het is onduidelijk of ze het stokje eventueel zullen overnemen.

‘Hocus Pocus 2’ geeft de kans aan een nieuwe generatie om verliefd te worden op de drie eigenaardige heksen. De film laat in elk geval een eerdere generatie wederom genieten van de drie karakters. Qua plot mist de film vooral op het einde genoeg diepgang. Ook is het jammer dat de ouders van de drie vriendinnen geen rol hebben gekregen (op de vader van Cassie na). Daardoor mist de film dezelfde familiesfeer die in het origineel naar voren kwam. Maar de kijker wordt wel verwend met een Sanderson geschiedenis en in het algemeen laat de film je alleen maar snakken naar meer.

Sanne Brands

VOD-release: 30 september 2022 (Disney +)