Home Run (2013)

Regie: David Boyd | 109 minuten | drama, sport | Acteurs: Scott Elrod, Dorian Brown, Charles Henry Wyson, James Devoti, Nicole Leigh, Juan Martinez, Drew Waters, Robert Peters, Vivica A. Fox, Johnny Baker, Billy Brazelton, Bob Carpenter, Victor Cruz, J. Alan Davidson, Gabe Davis, Nathaniel Dupree, Timothy Fall, Ty Fanning, Lance Farley, Campbell Walker Fields, Samantha Isler, Deedra Jordan, Rob Lamer, Cameron McGarry, Elvin John Rosa Jr., Brian Shoop, Brent Skarky, Jeff Stultz, Doug Van Liew

“‘Home Run’ is gebaseerd op duizenden waar gebeurde verhalen en het bewijs dat het nooit te laat is”, staat op de DVD hoes van deze Amerikaanse dramafilm te lezen. Daar is geen woord van gelogen, maar het feit dat er duizenden van dit soort waar gebeurde verhalen zijn, betekent ook dat ‘Home Run’ niet bepaald de enige film in zijn soort is: kijk tien honkbalfilms en geheid dat er een soortgelijk verhaal voorbij komt. Dat en het feit dat er wel een erg geniepig verstopte Christelijke boodschap in de film zit, pleit niet bepaald voor deze productie van David Boyd. Maar wie daar omheen kan, wacht toch een aardige film, want voor de rest scoort ‘Home Run’ best een voldoende.

Cory Brand (Scott Elrod) is een sterspeler voor het Major League honkbalteam de Denver Grizzlies. Zijn drankprobleem zorgt er echter voor dat hij zijn emoties niet meer onder controle kan houden en na een geweldsincident op het veld, waarbij een klein jongetje gewond raakt, is zijn manager Helene (Vivica A. Fox) het zat: ze stuurt haar protégé terug naar zijn geboorteplaats, waar hij hard aan zijn PR moet werken om de boel te redden. Daarnaast moet hij een twaalfstappenplan volgen om van zijn alcoholisme te genezen. Cory ziet in dat hij geen keuze heeft, maar onderkent zijn verslaving nog steeds niet. Op weg naar Okmulgee, Oklahoma, veroorzaakt Cory een auto-ongeluk. Zijn broer Clay (James Devoti), die bij hem in de auto zat en nog altijd in hun oude huis woont, is ernstiger gewond dan de onder invloed verkerende Cory en dus ziet Helene maar één oplossing: Cory neemt tijdelijk zijn broers baan als coach van het jeugdteam over. Grote kans dat die PR stunt goed opgepikt wordt en dat dat Cory’s populariteit ten goede komt.

Cory wordt door Helene in een motel gedropt. Ze schrijft hem in bij de lokale kerk om het Celebrate Recovery programma te volgen, een Christelijk programma dat er op gericht is mensen die kampen met verslaving (drugs, alcohol, seks), eetproblemen of mensen die seksueel misbruikt te zijn te helpen. Aanvankelijk ziet Cory er geen heil in, maar naarmate hij meer bijeenkomsten volgt… nou ja, u kunt het zelf aanvullen. Er is ook nog een verhaallijn omtrent Cory’s ex, die hij jaren geleden achterliet om zijn honkbalcarrière te beginnen; we krijgen steeds meer informatie over Cory’s verleden – en de voetsporen van zijn vader waarin hij treedt, en hier en daar is er nog een kleine verrassing, maar het verhaal blijft voorspelbaar.

Gelukkig maar dat David Boyd ook een erg goede cinematograaf is (“Agents of S.H.I.E.L.D”, “Firefly”), want ‘Home Run’ ziet er beter uit dan je zou verwachten. De acteerprestaties zijn niet slecht, zelfs van de meeste kindacteurs kan het er mee door en echt vervelend is de film niet, op die verstopte reclameboodschap voor Celebrate Recovery na. Met 109 minuten voelt ‘Home Run’ wat langer aan dan zou moeten, maar tegelijkertijd heeft de ontwikkeling van Cory voor de geloofwaardigheid die tijd wel nodig. Mensen die al snel het idee hebben dat ze gemanipuleerd worden in films, kunnen ‘Home Run’ beter links laten liggen, maar wanneer de positieve boodschap geen irritatie opwekt, is de film geen echte tijdsverspilling.

‘Home Run’ verschijnt woensdag 12 maart 2014 op DVD.