Hypnos – Hipnos (2004)

Regie: David Carreras | 89 minuten | thriller | Acteurs: Cristina Brondo, Demián Bichir, Marisol Membrillo, Julián Villagrán, Féodor Atkine, Natalia Sánchez, Carlos Lasarte, César Nebreda, Vicente Gil, Chus Leiva, Marisa Duaso, Beatriz Escalas, Alfonso Bayard, María Rosario Molina, Joan Massotkleiner

Hypnos is in de Griekse mythologie de personificatie van de slaap. De gelijknamige debuutfilm van regisseur David Carreras is een intelligente Spaanse thriller, die de kijker met minimale bloederige scènes en zonder enge psychopatische moordenaars of monsters, toch ruim anderhalf uur in gespannen toestand aan het scherm gekluisterd weet te houden. Carreras bewijst hiermee eens te meer dat de Spaanse cinema een veelbelovende toekomst heeft. Collega’s Jaume Balagueró en Alejandro Amenábar zijn hier ook goede voorbeelden van, door hun produkties als ‘Darkness’, ‘Fragile’, ‘Abre los ojos’ en ‘The Others’. ‘Hypnos’ kan zich moeiteloos in dit rijtje scharen.

De visuele technieken die Carreras hier aanwendt zijn weliswaar niet helemaal origineel. Zo past hij de p(up)illenscène uit ‘Requiem For a Dream’ meerdere malen toe, alsmede de schreeuw onder water, zien we in bepaalde scènes een lang rood gordijn, wat de surrealistische David Lynch-achtige sfeer nog meer versterkt en is de behandelkamer spierwit, en zie je hier alleen de acteurs, hetgeen aan ‘THX 1138’ en ‘The Matrix’ doet denken. Ook de insectenscènes zijn niet origineel. Toch heeft de film een eigen gezicht en allesbepalende sfeer. De kille, grijsgroene kleuren die veel gebruikt zijn werken hier zeker aan mee. Ook is de omgeving bijzonder: de inrichting waar het verhaal zich afspeelt is gesitueerd in een oud kloosterachtig gebouw, maar het interieur is zo futuristisch dat het niet zou misstaan in een ‘Star Trek’ aflevering.

Ondanks het feit dat er niet veel schrikeffecten zijn, laten de scènes waarin ze wél zitten je hart sneller kloppen. De cast levert unaniem goed werk af, waarbij Cristina Brondo (Beatriz) in positieve zin opvalt. Deze in 1977 geboren actrice heeft al in talloze produkties gespeeld waarvan de bekendste (internationaal gezien) ‘L’Auberge Espagnole’ en ‘Les Poupées Russes’ zijn. Féodor Atkine zou je kunnen kennen van zijn rol in ‘Ronin’ of ‘Alexander’ en ook hij weet te overtuigen in zijn rol van directeur. Omdat de kijker continu om de tuin geleid wordt, is het knap hoe hij zijn personage neerzet: je wordt heen en weer geslingerd tussen de gedachten of je hem nu moet vertrouwen of niet. Dit is ook het geval bij Démian Bichir, die de rol van Miguel speelt, de patient annex politie-agent, die Beatriz wijst op de vele zelfmoorden die voorkomen in het sanatorium en haar helpt met het onderzoeken er van. Omdat hij ook meerdere malen zeer dreigend overkomt, weet je niet wat zijn rol is in het geheel en of hij wel is die hij beweert te zijn.

In de film lopen verbeelding en werkelijkheid, heden, verleden en toekomst en de verschillende ruimten door elkaar heen. Dit is in het begin erg verwarrend, maar omdat de film genoeg spanning in zich heeft om de kijker te binden, is dat geen probleem, omdat het einde veel verklaart. Omdat je een half uur voor het einde waarschijnlijk al een deel van het mysterie zelf oplost, kent de film niet een twist à la ‘The Sixth Sense’, maar als op het eind de stukjes in elkaar vallen, is het eindresultaat toch erg verrassend.

Cinematograaf Xavi Giménez is een topper in zijn vak en heeft al meerdere Spaanse produkties naar een hoog niveau gebracht, denk daarbij aan ‘Darkness’ (2002), ‘The Machinist’ (2004) en ‘Fragile’ (2006). Verder is de soundtrack van de film uitstekend, deze ondersteunt de film perfect. De Zilveren Méliès die de film won op het Internationale Festival van de Fantastische Film in Brussel in 2005 is dan ook terecht. ‘Hypnos’ is een aanrader voor mensen die genieten van thrillers die buiten de geijkte Hollywoodpaden treden. Je zou niet onder hypnose gebracht moeten worden om deze film te willen zien.