In Search of a Midnight Kiss (2007)

Regie: Alex Holdridge | 97 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Scoot McNairy, Sara Simmonds, Brian McGuire, Kathleen Luong, Twink Caplan, Robert Murphy, Ann Chatterton, Cindy Drummond, Nic Harcourt, Justin Huen, Sandra Lindqvist, Tony Morgan, Via Osgood, Bret Roberts

Er zijn mensen die zweren bij hun geloof in het belang van de eerste indruk, maar als je die mensen van hun geloof af wil helpen, moet je ze naar de film ‘In Search of a Midnight Kiss’ laten kijken. Hierin maken we kennis met de in Los Angeles wonende Wilson (Scoot McNairy) en Vivian (Sara Simmonds). Wilson is een neerslachtige, werkeloze twintiger die nog niet over een verbroken relatie is. Als de film begint zien we hem een foto bewerken – hij plakt het hoofd van de –wat later blijkt – vriendin van zijn beste vriend/kamergenoot Jacob (Brian McGuire) – op een foto van een pornomodel. Daar blijft het niet bij: Wilson masturbeert bij deze foto, maar kan “het klusje” niet afmaken omdat Jacob hem niet alleen betrapt in de compromitterende houding, maar ook de foto van zijn vriendin Min herkent.

Deze genante ervaring brengt Wilson nog dieper in zijn depressie, maar op aandringen van Jacob en Min (die wel geflatteerd was door Wilsons Photoshopactie) zet hij een advertentie op Craig’s List: “Misanthrope seeks misanthrope.“ Groot is zijn verbazing als hij een reactie krijgt van een naar eigen zeggen driehonderd pond wegende vrouw die liefhebber is van bondage (de kijker ziet dan allang dat dat gelogen is). Ze beveelt Wilson min of meer om zich om vier uur te melden bij La Poubelle. Onder druk van Jacob bewapent hij zich met vijf condooms, ondanks Wilsons protesten dat hij niet van plan is met de vrouw in bed te duiken.

De eerste kennismaking met Vivian is zo mogelijk nog vervelender: het onsympathieke kettingrokende mens laat mannen op auditie komen, is arrogant, grof en onbeschoft. Je vraagt je af of Wilson blij moet zijn met het feit dat hij door haar strenge keuring komt. Ze geeft aan dat hij maar tot zes uur die avond heeft: bevalt hij niet, dan ruilt ze ‘m in voor de volgende kandidaat. Toch besluiten de twee samen de stad te verkennen, en het gekibbel wordt al snel een gezellige middag, met als keerpunt de ontdekking van een oud en gesloten theater, waar Vivian dromen krijgt de oude Hollywooddagen te laten herleven. ‘In Search of a Midnight Kiss’ speelt zich af op Oudejaarsdag en zowel Vivian als Wilson is niet van plan de jaarwisseling alleen of met een loser door te brengen. Langzaam maar zeker weten Vivian en Wilson elkaars hart – en dat van de kijker – te ontdooien. Je hoopt dat ze in ieder geval die belangrijke kus om twaalf uur ’s nachts samen delen.

De verhaallijn die naast dat van Wilson en Vivian loopt, is die van Jacob en Min, maar hoofdzakelijk draait de film om de eerste twee. De dialogen die het duo voert zijn ongekunsteld en oprecht: sowieso zijn de personages geloofwaardig en natuurlijk. Veel lof voor de twee acteurs die hun karakters tot in de puntjes tot leven laten komen. Vooral Scoot McNairy is een ontdekking: hij verbeeldt de ontwikkeling die Wilson doormaakt overtuigend en de kijker vergeet of vergeeft hem al snel de dubieuze kennismaking.

De cinematografie verdient bijzondere vermelding: in stemmig zwart wit geschoten komt Los Angeles over als een superromantische stad. Cinematograaf Robert Murphy trakteert de kijker op de meest fantastisch geschoten en inspirerende scènes: de film is een lust voor het oog. Voorbeeld hiervan is de scène met Min en Jacob op het strand, met op de achtergrond de contouren van een pretpark. Beeldschoon!

De veelbelovende Alex Holdridge toont zich een begenadigd schrijver/regisseur met het maken van een zo goed als perfecte romantische film. ‘In Search of a Midnight Kiss’ is absoluut geen dertien in een dozijn, maar een film om verliefd op te worden. Het bewijs dat je voor een uitstekende romantische film alleen maar een sterk geschreven script en twee goede acteurs nodig hebt.