In Your Hands – Forbrydelser (2004)

Regie: Anette K. Olesen | 101 minuten | drama | Acteurs: Petrine Agger, Jens Albinus, Sarah Boberg, Trine Dyrholm, Benedikte Hansen, Helle Hertz, Ann Eleonora Jørgensen, Nicolaj Kopernikus

De grote christelijke thema’s komen aan bod in de Deense film ‘In Your Hands’ die gehoorzaamt aan de regels van het Dogma-manifest. Geen kunstlicht, geen special effects, een pure uitstraling van de acteurs en het liefst filmen met handcamera’s, waarbij de camera tussen de spelers door filmt en de kijker sterker bij de acteurs wordt betrokken. Ook hier komen deze en andere regels van het manifest tot uiting.

Er vallen een aantal interessante tegenstellingen in deze film op, waarbij het accent lijkt te worden gelegd op de vraag wat de grens is tussen goed en kwaad: een brave, gelukkige priesteres verkondigt het woord van God in een vrouwengevangenis vol moordenaressen. De nieuweling Kate is ook een moordenares, maar het gerucht gaat dat zij wonderen kan verrichten met haar helende handen. Hier vinden we de tweede tegenstelling: het goede en het slechte dat zich tegelijkertijd in de mens bevindt. De derde tegenstelling heeft te maken met de zwangerschap van Anna. In eerste instantie leek zij onvruchtbaar, maar na een opmerking van Kate bleek zij toch zwanger te kunnen worden. De foetus vertoont afwijkingen en dat is een klap in het gezicht van de altijd zo vrolijke Anna. Waarom is het kind van een toegewijde priesteres ongezond, terwijl vrouwelijke misdadigers in haar ogen hun gezonde kinderen verwaarlozen? Zie daar de derde tegenstelling.

Grote betrokkenheid bij de personages is er, ondanks het gebruik van de losse cameravoering, niet. Dit komt wellicht omdat de personages nog te weinig zijn uitgewerkt. Het personage van de in het begin zo vrolijke Anna slaat helemaal om naar een wanhopig hoopje vrouw en dat is af en toe ongeloofwaardig. De mystieke Kate rookt sigaretten aan de lopende band, maar voert verder weinig uit. Haar uitstraling is zeer interessant, maar wat is er verder zo bijzonder aan haar waardoor zijn speciale gaven zou moeten bezitten? Een laatste kritiekpunt aan deze film is dat de gevangenis als decor te weinig benut is. Juist door het gebruik van de handcamera is het gevoel van opgeslotenheid te weinig aanwezig en juist dat had de sfeer in ‘In Your Hands’ behoorlijk beinvloedt.

‘In Your Hands’ is een interesante film, waarbij we weer even aan het denken worden gezet over de zin van het leven, schuld, vergeving, geloof, bijgeloof, zonde en deugd. Het maken van keuzes en de vraag ‘hoe te leven?’ lopen als een rode draad door dit verhaal. Ze komen terug in verschillende verhaallijnen van personages. Liefhebbers van films van het dogma-manifest zullen prima aan hun trekken komen, alhoewel ondergetekende nog altijd zweert bij de film ‘Festen’. ‘In Your Hands’ is genomineerd voor de Gouden Beer op het filmfestival in Berlijn in 2004.

Josine van Gils

Bioscooprelease: 28 oktober 2004