Indivisibili (2016)

Recensie Indivisibili CinemagazineRegie: Edoardo De Angelis | 104 minuten | drama | Acteurs: Angela Fontana, Marianna Fontana, Antonia Truppo, Toni Laudadio, Peppe Servillo, Gaetano Bruno, Massimiliano Rossi, Marco Mario de Notaris, Gianfranco Gallo, Antonio Pennarella

Dasy en Viola vormen het dubbele middelpunt van het Italiaanse drama ‘Indivisibili’. Je moet twee keer twee keer kijken: zijn het meisjes of vrouwen? En… wie is wie? De eeneiige tweeling heeft nog iets bijzonders: ze zijn bij de heupen aan elkaar gegroeid. De Siamese tweeling heeft zich al die jaren gered, ze zijn opgegroeid tot aantrekkelijke, getalenteerde jonge vrouwen. Best knap, want afgezien van hun handicap is het milieu waarin ze groot werden gebracht niet bepaald ideaal. Ze moeten het doen met een continu dronken of in andere staat van geestverruiming verkerende moeder, een vader die zich meer bekommert om het financiële gewin dat hij met zijn dochters kan behalen… Dasy en Viola treden namelijk op als zangeressen. In het katholieke Italië wordt de aanwezigheid van de Siamese tweeling blijkbaar als gunstige omstandigheid / zegen gezien, dus wie het kan betalen, vraagt de zangeressen voor bruiloften, verjaardagsfeestjes of eerste communie-partijtjes.

‘Indivisibili’ opent met een fraai tracking-shot, maar verder blijft de deksel van de visuele trukendoos op een kier. De film van Edoardo De Angelis ziet er verzorgd uit, er worden goed afgewogen keuzes gemaakt omtrent de enscenering, maar die mooie openingsscène wordt niet meer overtroffen. De twee hoofdrolspelers (in het echt een ‘gewone’ tweeling) maken indruk met hun speelfilmdebuut en weten met kleine nuances de karakters goed neer te zetten, zodat je ze naarmate de film vordert, vanzelf uit elkaar houdt.

Dat verschil in de karakters is van cruciaal belang voor de plot, want zonder deze psychische wrijving is er geen conflict en dat is waar ‘Indivisibili’ de kracht vandaan haalt. Het is goed voor te stellen hoe beide meiden zich moeten voelen: Viola wil vasthouden aan het verleden, omdat dat nu eenmaal goed voelt en vertrouwd is. Dasy is een stuk ambitieuzer en nieuwsgieriger: in tegenstelling tot haar zusje kent zij al seksueel genot (we zien haar masturberen in het begin van de film) en ze wordt makkelijk verliefd. De liefde die de twee zussen voor elkaar voelen is echter gelijk.

De achtergrond van het verhaal van ‘Indivisibili’ is soms bizar en grotesk en ondanks het geld dat Dasy en Viola voor hun familie verdienen, sijpelt de armoe door alles heen. En daarmee ook de desolaatheid. Het is een sombere wereld die De Angelis hier schetst, boordevol profiteurs, sjacheraars, verslaafden en religieuze fanatiekelingen. Met een sprankje hoop, voor wie het wil zien.

Bioscooprelease: 24 augustus 2017
DVD-release: 12 januari 2018