Inside Man: Most Wanted (2019)

Regie: M.J. Bassett | 101 minuten | actie | Acteurs: Rhea Seehorn, Roxanne McKee, Tanya van Graan, Aml Ameen, Jessica Sutton, Akshay Kumar, Greg Kriek, Deon Lotz, Urs Rechn, Andre Jacobs, Sven Ruygrok, Joe Vaz, Paul du Toit, Jeremy Boado

In 2006 leverde Spike Lee een bovengemiddelde misdaadthriller af over een perfect voorbereide en uitgevoerde bankoverval. ‘Inside Man’ profiteerde naast Lee’s vakkundige regie van een ijzersterke cast, met onder andere Denzel Washington als onderhandelaar Keith Frazier, Clive Owen als meesterbrein/bankovervaller Dalton Russell en Jodie Foster als fixer Madeleine White. De drie bleken op intelligent niveau aan elkaar gewaagd en dat resulteerde in een onvoorspelbare film die je continu op het puntje van je stoel hield. ‘Inside Man: Most Wanted’ is het officiële vervolg op deze film. Dertien jaar later had geen van de oorspronkelijke cast zin in een rolletje (gezien het budget zijn ze waarschijnlijk niet eens gevraagd), toch heeft ‘Inside Man: Most Wanted’ meer connecties met het origineel dan alleen de naam.

‘Inside Man: Most Wanted’ begint met een flashback naar de Tweede Wereldoorlog. Een groep Amerikaanse soldaten ontdekt in een nazi-kampement een hoeveelheid houten kisten, met een onbekende inhoud. Flash-forward naar New York in de huidige tijd. Een jonge vrouw stapt zelfverzekerd de New York Federal Reserve binnen. Ze blijkt de leider te zijn van een groep bankovervallers die op geroutineerde wijze het aanwezige personeel en de klanten gijzelt en hun eisen kenbaar maakt. Er ligt een schone taak voor FBI-agente Brynn Stewart (Rhea Seehorn) en onderhandelaar Remy Darbonne (Aml Ameen).

Het duurt niet lang voor de link met de Spike Lee-film kenbaar wordt gemaakt. Er hangt een foto van Keith Frazier in de zaal waar Brynn een hoorcollege geeft over gijzelingsituaties aan agenten in opleiding en Dalton Russell maakt, na een wat waarschijnlijk als schokkend bedoelde openbaring moest zijn, ook zijn opwachting. Vertellen hoe de makers dit – zonder medewerking van Clive Owen – voor elkaar hebben gekregen, zou een spoiler zijn, maar Photoshop is één van de overduidelijk gebruikte middelen.

Op zichzelf is ‘Inside Man: Most Wanted’ niet eens zo’n slechte film, hooguit een matige kopie van het origineel. Zou je het origineel niet gezien hebben, vind je waarschijnlijk veel van de ideeën best origineel en goed gevonden. Het is de vergelijking met Spike Lee’s film, waar het fout gaat. Geen van de acteurs hebben het charisma van de cast van toen, maar ook de achtergrond van de personages die ze moeten vertolken is niet tot nauwelijks uitgewerkt. Bij onderhandelaar Remy wordt nog iets van een poging gedaan. De uit New Orleans afkomstige sympathieke agent haalt regelmatig zijn kerkgaande moeder aan, maar Brynn komt er maar bekaaid af met een paar regels over ambities van vrouwen in een mannenbolwerk. Om over Arielle Barash (Roxanne McKee) maar te zwijgen. Haar link naar een personage uit ‘Inside Man’ is ongeloofwaardig en lachwekkend en doet de nalatenschap van dat karakter tekort.

In Hollywood werkzaam zijn betekent ook vaak veel tijd kwijt zijn aan zaken die niets opleveren. Het oorspronkelijke idee voor een vervolg op ‘Inside Man’ – al in 2006 aangekondigd – omvatte een hernieuwde ontmoeting tussen Dalton Russell en Keith Frazier. Verschillende mensen bemoeiden zich met het scenario. Aanvankelijk zou Russell Gewirtz (scenarioschrijver van deel 1) dit schrijven. Later nam Terry George de taak op zich. In 2011 bevestigde Spike Lee dat de plannen gecanceld waren, omdat men de financiële kant van het plaatje niet kloppend kreeg. Dat acht jaar later er toch een sequel is van dit bedenkelijke niveau, zal ongetwijfeld voor de betrokkenen nogal zuur zijn. ‘Inside Man: Most Wanted’ maakt vooral nieuwsgierig wat Lee ervan gemaakt had met de originele cast.

DVD-release: 30 oktober 2019