Jarhead (2005)

Regie: Sam Mendes | 123 minuten | drama, oorlog | Acteurs: Jake Gyllenhaal, Scott MacDonald, Lo Ming, Kevin Foster, Peter Sarsgaard, Damion Poitier, Riad Galayini, Craig Coyne, Katherine Randolph, Rini Bell, Dendrie Taylor, James Morrison, Arman Zajic, Brianne Davis, Jamie Foxx, Brian Casey, Ernest Ozuna, Tyler Sedustine, Jacob Vargas, Laz Alonso, Jocko Sims, Jonathon R. Mize, Joel Prato, Lucas Black, Kristin Richardson, Iván Fenyö, Brian Geraghty, Peter Gail, Jamie Martz, Evan Jones, Kareem J. Grimes, Chris Cooper

‘Jarhead’ is de nieuwe oorlogsfilm van Sam Mendes. Het is voor Mendes pas de vijfde film als regisseur, maar met zijn twee laatste films ‘American Beauty’ (1999) en ‘Road to Perdition’ (2002) heeft hij geweldige drama’s afgeleverd. Zijn achtergrond uit het theater is duidelijk herkenbaar. Hoewel ‘Jarhead’ een oorlogsfilm is, merk je goed dat er veel drama elementen in verwerkt blijven. De personages zijn bijvoorbeeld zorgvuldig uitgewerkt en dat is mede te danken aan de uitstekende cast.

Jake Gyllenhaal neemt de hoofdrol op zich en stelt alles behalve teleur. Gyllenhaal is bekend geworden met zijn ingetogen maar briljante acteerwerk in ‘Donnie Darko’. In ‘The Day After Tomorrow’ leerde het grote publiek hem kennen en voor ‘Brokeback Mountain’ zou hij zomaar zijn eerste Oscarnominatie kunnen krijgen. Naast Gyllenhaal staat een ander jong talent Peter Sarsgaard. Voor Sarsgaard is het weer een kans om na rollen in ‘Flightplan’ en ‘The Skeleton Key’, een meeslepend personage neer te zetten. Een naam die de komende jaren ook nog geregeld terug zal komen is Jamie Foxx. Het personage van Foxx had in de film een grote tattoo op de achterkant van zijn hoofd. Na het zien van een ruwe versie van de film, besloot Mendes echter de tattoo te willen verwijderen. Alle beelden met Foxx zijn daarom digitaal bewerkt om het plakplaatje weer te verbergen. Nog een klein rolletje is weggelegd voor Chris Cooper. Cooper speelde in ‘American Beauty’ de buurman van Kevin Spacey waar hij regisseur Sam Mendes leerde kennen. Later tekende hij voor rollen in ‘Adaptation’ en ‘Seabiscuit’. De paar minuten die Cooper in ‘Jarhead’ krijgt zijn dan ook echt te weinig.

Iedere film moet binnen zijn genre een unieke eigenschap hebben om na het verlaten van de bioscoopzaal herinnerd te worden. ‘Jarhead’ heeft geen spectaculair filmbeeld dat altijd op je netvlies gebrand blijft staan zoals Willem Dafoe die op zijn knieën neervalt in ‘Platoon’. Jarhead heeft ook geen mythisch personage zoals Marlon Brando in ‘Apocalypse Now’. ‘Jarhead’ heeft een realistisch en meeslepend verhaal dat door de cast tot een hoger niveau wordt gedragen. Hierdoor is de film niet alleen toegankelijk voor fans van het oorloggenre, maar kan iedere dramaliefhebber genieten van dit meesterwerkje.

Alex van Wankum

Bioscooprelease: 12 januari 2006