Jem and the Holograms (2015)

Regie: Jon M. Chu | 118 minuten | avontuur, drama, fantasie, muziek | Acteurs: Aubrey Peeples, Stefanie Scott, Aurora Perrineau, Hayley Kiyoko, Juliette Lewis, Ryan Guzman, Molly Ringwald, Barnaby Carpenter, Jason Kennedy, Nathan Moore, Justin Alastair, Jackie Tohn, Ken Baker, Christy Marx, Hana Mae Lee, Katie Findlay, Eiza González, Kesha

‘Jem’ was een tekenfilmserie die midden jaren tachtig, jaren voor de Spice Girls ermee kwamen, al een hoge dosering girl power bevatte. De door speelgoedgigant Hasbro geïnitieerde serie was verrassend goed en de catchy tune kan nog altijd door velen worden nagezongen. Meer dan dertig jaar later is er eindelijk de speelfilm, al is het door Ryan Landels geschreven scenario slechts losjes gebaseerd op het originele idee.

Jerrica Benton woont samen met haar zus Kimber en stiefzussen Shana en Aja bij haar tante Bailey. De vader van Jerrica en Kimber is overleden en Jerrica heeft het daar nog altijd moeilijk mee. Desondanks is het samengestelde gezin erg gelukkig, er wordt veel gezongen en na ruzie maken ze gewoon muziek. Wanneer de introverte Jerrica een zelfgeschreven liedje opneemt, neemt Kimber een impulsief besluit. Ze plaatst de video op YouTube en bijna onmiddellijk slaat de teller op hol. Het hele internet is in de ban van Jem (zo noemde Jerrica’s vader haar). Wie is dat meisje met die roze pruik? Waar komt ze vandaan? Het duurt niet lang of Jerrica wordt benaderd door Erica Raymond van Starlight Records. Erica wil haar een contract aanbieden, maar Jerrica staat er op dat haar zussen meekomen en met tegenzin geeft Erica toe. Een heel nieuw avontuur begint.

‘Jem and the Holograms’ is een redelijk geslaagde mix van tienerdrama en muziekfilm, met een snufje science fiction. Net als in de tv-serie speelt Synergy, een uitvinding van Jerrica’s vader, een rol, al hoef je niet te rekenen op een exacte kopie van dit verhaalelement. Synergy is hier een schattige robot die een beetje aan BB-8 uit ‘Star Wars: The Force Awakens’ doet denken. Kennis van de tv-serie is dan ook niet belangrijk, de doelgroep van ‘Jem and the Holograms’ bestaat uit kinderen van Jerrica’s leeftijd en jonger (zo’n 9 – 18 jaar) en die hebben de animatiereeks die hun moeders (of vaders?) destijds aan het scherm gekluisterd hield hoogstwaarschijnlijk nooit gezien. Door de vele make-over scènes is de film wel meer gericht op meisjes dan op jongens. Jon M. Chu heeft het bronmateriaal een prima film voor de YouTube-generatie gemaakt, met sympathieke personages (Molly Ringwald!) en de geweldige Juliette Lewis als super-onsympathiekeling in een wereld die net iets buiten onze realiteit staat.

Jammer genoeg vergoedt die fantasie-setting niet enkele, belangrijke, ongeloofwaardigheden. Zo goed is Jems liedje namelijk nu ook weer niet, dat het een direct viral gaat, en welke platenmaatschappij biedt een artiest die ze nog niet eens live gezien hebben een contract? Maar je voelt aan alles dat de film met goede bedoelingen is gemaakt en dat de boodschap aan tieners ‘blijf jezelf’ echt gemeend is. Tel daarbij op dat het verhaal soms oprecht weet te ontroeren en het camera-werk meer dan adequaat is en je hebt een film waar je met een gerust hart je tiener(s) naar kunt laten kijken.

‘Jem and the Holograms’ verschijnt woensdag 27 april 2016 op DVD.