Jodie Foster – Hollywood Survivor – Jodie Foster – Hollywood dans la peau (2021)

Regie: Camille Juza, Yal Sadat | 53 minuten | documentaire

Alicia Christian Foster is bij het grote publiek bekend als Jodie Foster. De documentaire ‘Jodie Foster – Hollywood Survivor’ (‘Jodie Foster – Hollywood dans la peau’) biedt een chronologisch overzicht van haar carrière als actrice, regisseur en producent.

Foster (1962-) groeide op in Hollywood, als dochter van een gescheiden mensenrechtenactiviste, en schopte het van zesjarig televisiesterretje tot een van Hollywoods meest succesvolle filmactrices. In films als ‘Taxi Driver’, ‘The Accused’ en ‘The Silence of the Lambs’ maakte ze indruk als toonbeeld van een strijdend vrouwenleven. Eerst als vooruitgeschoven post van moeder (Foster verdiende als kind het gezinsinkomen met tv-series en commercials); later op eigen kracht.

De slimme Jodie ging naar het Lycée Français in Los Angeles en beheerste de Franse taal perfect, wat haar een intellectuele uitstraling bezorgde. Opmerkelijk evenwel dat zij een rol als kindprostituee mocht spelen in ‘Taxi Driver’ (1976). Misschien passend in de jaren 70, evengoed taboedoorbrekend. De minderjarige actrice leek het goed aan te kunnen, totdat een copycat van Travis Bickle geobsedeerd door Jodie een aanslag pleegde op president Reagan.

Na die gebeurtenis in 1981 deed Jodie een stap terug uit de publiciteit. Als volwassen actrice won ze een Oscar voor haar rol in het verkrachtingsdrama ‘The Accused’ (1988). Wederom doorbrak Foster een taboe – in het gezapige Hollywood van de jaren 80, waarna de weg werd vrijgemaakt voor meer assertieve vrouwenrollen. ‘The Silence of the Lambs’ (1991) maakte zelfs een clean sweep tijdens de Oscars – geen gegeven in die tijd voor een film met een vrouwelijke lead.

Na 2000 zakte haar ster, en werd Foster een voorvechtster van auteursfilms. Zij bleef haar eigen koers varen, waarbij ze de LHTB-beweging ontriefde. Foster kwam voor 2007 nooit openlijk uit voor haar geaardheid; later werd zij minder geliefd door een vriendschap met de van homofobie beschuldigde Mel Gibson. Maar de vrouw die al op twaalfjarige leeftijd het gezinsinkomen verdiende liet zich niets gezeggen, en durfde zelfs Scorsese publiekelijk in zijn hemd te zetten. Sindsdien is het vrij stil rond Foster. Zij heeft haar punt een kwart eeuw lang kunnen maken.

Jan-Kees Verschuure