Journey to the Shore – Kishibe no tabi (2015)

Regie: Kiyoshi Kurosawa | 125 minuten | drama, fantasie, romantiek | Acteurs: Eri Fukatsu, Tadanobu Asano, Masaaki Akahori, Yû Aoi, Tetsuya Chiba, Akira Emoto, Daiki Fujino, Miho Fukaya, Yumiko Ise, Sola Ishii, Masao Komatsu, Kana Matsumoto, Mika Muraoka, Hideyuki Okamoto, Kaoru Okunuki, Seiru, Yasuyuki Shuto, Yô Takahashi

Mizuki, een pianolerares, krijgt van de moeder van haar leerling te horen dat ze eigenlijk niet bevalt. Gelaten laat ze de kritiek over zich heenkomen. In een supermarkt koopt ze ingrediënten om shiratama dumplings te maken, wat we haar vervolgens zien doen in haar bescheiden appartement. Wanneer er plotseling een man in haar huis verschijnt, schrikt ze niet. Het is immers haar echtgenoot, Yusuke. Maar het gesprek neemt al snel een bizarre wending als blijkt dat Yusuke al drie jaar dood is. Mizuki is niet erg verbaasd. Zijn verklaring dat hij ten tijde van zijn verdwijning ‘ziek was’ en ‘na de eerste stap niet meer terug kon’ is voor haar voldoende, evenals de lugubere toevoeging dat de krabben zijn lichaam hebben opgegeten en er daarom nooit iets van hem teruggevonden is. De volgende ochtend ontwaakt Mizuki in de veronderstelling dat het een rare droom was, maar Yusuke – zijn geest in fysieke vorm dus – blijkt nog steeds aanwezig. Hij besluit dat ze samen op reis moeten, want hij heeft prachtige plaatsen gezien. Zo gezegd, zo gedaan.

Dit intrigerende begin van Kiyoshi Kurosawa’s bovennatuurlijke drama ‘Journey to the Shore’ (‘Kishibe no tabi’) is het beste dat de film te bieden heeft. Want na de veelbelovende start kabbelt de film als een papieren bootje in een modderig slootje verder.

We ontmoeten verschillende personages uit Yusuke’s recente verleden, mensen die hem geholpen hebben de weg naar Mizuki terug te vinden, zelfs mensen die net als Yusuke ook overleden zijn, maar de aarde nog altijd niet verlaten hebben om wat voor reden dan ook. Dat levert soms fraaie, poëtische beelden op, maar omdat de personages met elkaar niet echt een overtuigende band hebben, lukt het de kijker ook niet om emotioneel betrokken bij hen te raken. De roadtrip heeft dus uiteindelijk niet zo heel veel om het lijf en duurt ook nog eens zeker een half uur te lang.

Daarnaast gaat Mizuki’s onbewogenheid – haar reactie op de afkeurende woorden ten aanzien van haar lesgeven was daar al een indicatie van – steeds meer tegenstaan. Bij vlagen merkt de kijker dat ze graag zou willen dat Yusuke bij haar blijft, maar haar berustende houding werkt in het nadeel van de film.

Toch is het idee dat aan de film ten grondslag ligt, prachtig. Wie zou er niet een reis willen ondernemen met een overleden geliefde, en omgekeerd zullen er onder de doden ook talloze te vinden zijn die nog niet klaar zijn met het aardse. Maar de uitwerking is zo frustrerend anders dan je zou willen, dat het af en toe een beproeving is om ‘Journey to the Shore’ uit te zitten.

Bioscooprelease: 1 oktober 2015
VOD-release: 2 maart 2016
DVD-release: 2 maart 2016