Julia (2021)

Recensie Julia CinemagazineRegie: Julie Cohen, Betsy West | 95 minuten | documentaire

‘Julia’ is een documentaire van Julie Cohen en Betsy West, eerder verantwoordelijk voor het voor een Oscar genomineerde ‘RBG’ (2018) en ‘My Name Is Pauli Murray’ (2021). Het is wel duidelijk dat deze filmmakers graag hun pijlen richten op sterke, onafhankelijke vrouwen die een flinke invloed op de maatschappij hebben uitgeoefend. Net als de vorige twee films kijkt ‘Julia’ makkelijk weg, en schetst deze documentaire een compleet en overzichtelijk beeld van het leven en werk van de baanbrekende kok, schrijfster en tv-persoonlijkheid.

Julia werd in 1912 geboren in een rijk gezin. Vader en moeder McWilliams hadden zelfs een kok in dienst, maar dat is niet waar Julia’s interesse in het vak startte. Via verschillende baantjes, copywriter, typiste, onderzoeksassistente voor de OSS, kwam ze uiteindelijk terecht in Ceylon (nu Sri Lanka). Daar ontmoette ze Paul Cushing Child. Van liefde op het eerste gezicht was niet bepaald sprake, zo blijkt uit correspondentie en dagboekfragmenten, maar langzaam groeide het stel naar elkaar toe. Dankzij Paul maakte Julia kennis met de Franse cuisine, en dat bleek het missende ingrediënt in Julia’s leven. Ze ging in de leer bij de beroemde kookschool Le Cordon Bleu in Parijs – bijzonder in die tijd, want op hoog niveau koken was tot dan toe voorbehouden aan mannen. Met Simone ‘Simca’ Beck schreef ze uiteindelijk de klassieker “Mastering the Art of French Cooking” (1961). Dit boek staat nog altijd in talloze boekenkasten en wordt nog steeds (wereldwijd) verkocht.

De debuterende schrijfster deed nog iets wat in die tijd ongebruikelijk was: ze ging op een boekpromotietour. Zo kwam ze terecht bij een tv-programma, waar ze de kijkers verraste met een demonstratie omelet bakken. Dit eerste publieke optreden leidde tot haar eigen kookshow, “The French Chef”, zodat miljoenen Amerikaanse kijkers de Franse keuken leerden kennen en zagen hoe makkelijk het was om eens niet gebruik te maken van voorverpakte en/of ingevroren maaltijden – mateloos populair in die tijd, maar dit zelf te bereiden.

De documentaire maakt net als vergelijkbare films veel gebruik van geïnterviewde familieleden, vrienden en professionals die door Julia Child geïnspireerd zijn. Maar wat ‘Julia’ echt de moeite waard maakt zijn de (soms nog nooit vertoonde) unieke archiefbeelden, vaak uit privécollecties. Cohen en West voegen zeker in het begin veel fragmenten toe waarin een uit beeld blijvende kok op Julia’s wijze boeuf bourguignon of een verrukkelijke perentaart maakt. De geuren en kleuren spatten van het scherm, waardoor het niet aan te raden is deze film met een lege maag te gaan kijken. Houd in ieder geval iets lekkers binnen handbereik.

De makers maken er geen geheim van dat ze bewonderaars van de in 2004 overleden legende zijn. Er valt nauwelijks een onvertogen woord, al wordt wel duidelijk dat Julia geen makkelijke tante was en voet bij stuk hield in onderhandelingen. Julia bleef tot op hoge leeftijd actief en was nooit te beroerd om zich te blijven ontwikkelen. Ook daar biedt ‘Julia’ aandacht aan: hoe ze aanvankelijk toen goede vriend en advocaat Bob Johnson homoseksueel bleek te zijn dit gewoonweg niet wilde erkennen. Haar homofobie sloeg echter om toen deze advocaat AIDS kreeg: vanaf dat moment maakte Julia zich sterk voor de homoseksuele gemeenschap, het creëren van begrip en bewustzijn en het onderzoek naar AIDS.

‘Julia’ is een boeiende documentaire, een leuke double-bill met ‘RBG’ of ‘My Name Is Pauli Murray’. Of, als je na het zien van het fragment van Dan Aykroyd in “Saturday Night Live” nog niet genoeg hebt van Hollywood en Julia Child, ‘Julie & Julia’ (2009) van Nora Ephron, waarin Julia Child gespeeld wordt door Meryl Streep.

Digital download-release: 1 februari 2022
VOD-release: 1 februari 2022