Jupiter’s Moon – Jupiter holdja (2017)

Recensie Jupiter's Moon CinemagazineRegie: Kornél Mundruczó | 123 minuten | drama, science fiction | Acteurs: Merab Ninidze, Zsombor Jéger, György Cserhalmi, Mónika Balsai, Majd Asmi, Zsombor Barna, Szabolcs Bede Fazekas, Ákos Birkás, Mátyás Bodor, Soma Boronkay, András Bálint

Vogels kunnen vliegen. Mensen niet. Niet iets om je erg druk over te maken. Toch vind je in de schone kunsten steeds weer de fascinatie voor de vliegende mens. In literatuur (Márquez, Auster), schilderkunst (Breugel, Magritte) en zelfs in popmuziek (Barclay James Harvest, Pearl Jam). Sinds de doorbraak van computer-generated imagery (cgi) zien we ook steeds meer vliegende mensen in films, van de enige echte Superman tot de vliegende baby in ‘Ricky’. En nu dus ook in de niet te categoriseren Hongaarse film ‘Jupiter’s Moon’.

In ‘Jupiter’s Moon’ maken we kennis met de jonge Aryan, een Syrische vluchteling die vlak bij de Hongaarse grens wordt neergeschoten door een Hongaarse vluchtelingenjager. In plaats van rustig dood te bloeden in het moeras waar hij is neergeschoten, stijgt Aryan op en verdwijnt in de blauwe lucht. Eenmaal gecrasht tegen een boom en opgenomen in een ziekenhuis voor vluchtelingen maakt Aryan kennis met Gabor Stern. Deze cynische, aan alcohol verslaafde arts en sjacheraar ziet onmiddellijk de commerciële kansen voor de vliegende vluchteling. Niet als kermisattractie, maar als een soort Messiaanse genezer voor rijke zieken. Volkomen ondergronds, zodat het bestaan van Aryan niet bekend wordt. Maar dat is buiten de schietgrage vluchtelingenjager gerekend.

Deze vreemde kruising tussen misdaadverhaal en religieuze mijmering ontbreekt het niet aan originaliteit. En ook niet aan lekkere actie. De eerste tien minuten, waarin we de riskante avonturen van een groep vluchtelingen meemaken, bezorgen je nog net geen hartkloppingen. Maar ook een heerlijke auto-achtervolging en een naargeestige scène in een metrostation zorgen voor opwinding.

Minder geslaagd is de religieuze component. We zien hoe de cynicus Stern langzaam ontdooit onder invloed van Aryan, maar komt dat omdat Aryan zo’n aardige jongen is of omdat de jonge Syriër alle wetenschappelijk kennis tart door te gaan vliegen? Zijn onverklaarbare gebeurtenissen überhaupt voldoende om een mens fundamenteel te doen veranderen of is daar meer voor nodig? En wat maakt iemand tot Messias? Het zijn vragen waar ‘Jupiter’s Moon’ geen antwoorden op geeft.

Ander probleempje zit in het verhaal. De jacht op de vluchteling en de ontknoping hiervan zijn helemaal volgens het boekje, maar dat is net niet wat je verwacht van een film met zo’n onconventioneel uitgangspunt. Niet dat dit een zwakke film is. Qua visuals, acteren, inventiviteit en slimme details valt er genoeg te genieten. Maar met een iets beter script had hier een meesterwerk in gezeten.

Bioscooprelease: 2 november 2017
VOD-release: 1 maart 2018