Kippenkracht (2020)

Recensie Kippenkracht CinemagazineRegie: Maria Philips | 10 minuten | drama, komedie, korte film | Acteurs: Mingus Claessen, Hannah van Lunteren, Marisa van Eyle, Murth Mossel

Je moet het met ze te doen hebben: die kinderen van ouders die ineens kiezen voor een extreme verandering in hun leefstijl. Van alleseter naar vegetarisch is dan nog een milde variant, maar er zijn ook ouders die (ook voor hun kind) besluiten geen elektriciteit meer te gebruiken, alleen nog maar zelfverbouwde groente te eten of alle abonnementen (van internet tot de Donald Duck) op te zeggen.

In ‘Kippenkracht’ heeft hoofdrolspeler Kees niet alleen de scheiding van zijn ouders te verwerken; zijn moeder heeft ook ineens het licht gezien en wil iets terugdoen voor de maatschappij. Ze verhuizen naar een tiny house, midden in een appelboomgaard, waar de overige leden van de commune hen hartelijk verwelkomen. Wanneer Kees merkt dat er eigenlijk niet eens ruimte is voor hun Deense dog, laat staan voor zijn fitnessapparatuur is hij er al snel klaar mee.

‘Kippenkracht’ is een korte film in de reeks KORT! 2020. De kracht én de zwakte zit ‘m in deze film in de overdrijving. Hoewel een scheiding natuurlijk een flinke impact heeft, lijkt het wat vergezocht dat Kees’ moeder zo’n enorme ommezwaai maakt, dat Kees zijn moeders gedrag nauwelijks meer lijkt te herkennen. De verhuizing naar een tiny house is dan nog op zich te verdedigen, maar dat ze meteen ook geen oog meer heeft voor de behoeften van haar kind is vreemd. Al moet erbij vermeld worden dat de film zo kort is, dat je natuurlijk geen weet hebt van wat de relatie tussen moeder en zoon voor de verhuizing was. Daardoor blijft ‘Kippenkracht’ wat oppervlakkig en raken de grappen niet hun doel. De film heeft een overtrokken soort humor, waar je van houdt of niet. Technisch en visueel zit de film goed in elkaar, met een paar fraaie shots van het tiny house en de appelboomgaard, maar het verhaal maakt te weinig indruk.

Bioscooppremière: 9 december 2020 (éénmalig in Pathé)
TV-première: 11 december 2020 (NPO3)