L’amant (1992)

Regie: Jean-Jacques Annaud | 115 minuten | drama, romantiek, biografie | Acteurs: Jane March, Tony Leung Ka Fai, Tony Leung, Frédérique Meininger, Arnaud Giovaninetti, Melvil Poupaud, Lisa Faulkner, Xiem Mang, Philippe Le Dem, Ann Schaufuss, Quach Van An, Tania Torrens, Raymonde Heudeline, Yvonne Wingerter, Do Minh Vien, Hélène Patarot, Jeanne Moreau, Frédéric Auburtin, Alido H. Gaudencio, Vu Dinh Thi, Truong Thu, Nguyen Thi Cam Thuy, Lu Van Trang, Vu Kim Trong

Voor een film over een “tot mislukken gedoemde liefde” bestaat deze boekverfilming, van de gelijknamige roman van Marguerite Duras, voornamelijk uit lang uitgesponnen soft-erotische scènes. Ook leuk, maar met liefde hebben de kille, afstandelijke shots van zwetende lijven weinig te maken. Als romantisch drama is ‘L’amant’ dan ook een aanfluiting. Met dank aan slecht acteerwerk en een slecht vertaald script.

In ‘L’amant’ slokt een jong naamloos meisje (een erg jong ogende Jane March) je aandacht op. Het bakvisje woont met haar dysfuntionele familie in Indochina van de jaren twintig. Een land waar racisme en etiquette hand in hand gaan. Blanken mengen zich niet met de in hun ogen inferieure Chinezen. Uiteraard zijn er uitzonderingen, want onze heldin kijkt niet zo nauw. Het meiske papt aan met een rijke Chinees (Tony Leung Ka Fai). Ondanks het leeftijdsverschil, zij is vijftien en hij tweeëndertig, ontstaat een passionele affaire. Lichaamssappen worden veelvuldig uitgewisseld en dat levert dampende seksscènes op. Met een naar tintje, want dit is dus pure pedofilie. Wat begint als een avontuurtje, verandert in een stroef verlopende relatie die onmogelijk goed kan aflopen. Behalve het leeftijdsverschil, speelt ook het maatschappelijke keurslijf een rol. een blanke met een Chinees is al not done, maar een ander probleem komt in de vorm van een gearrangeerd huwelijk. Einde relatie, einde geluk.

Je kunt er lang of kort over praten, maar feit is dat ‘L’amant’ een mislukte film is. Het drama komt maar niet van de grond, omdat March geen goed actrice is. Ze heeft een expressieloos gezicht en weet haar getergde personage maar geen gewicht te geven, zodat je continu naar een lege schil kijkt. Houdt ze nu wel of niet van hem? Door middel van voice overs probeert de regisseur nog wat diepgang te creëren, maar de poging faalt jammerlijk. De heldin is een apathisch wicht dat uit is op betekenisloze seks en tussen de bedrijven door wat voor zich uit zit te staren.

Hij wordt vertolkt door Tony Leung Ka Fai en dat is een ander verhaal. De Aziatische acteur doet het niet slecht en weet de onmacht en vertwijfeling (ze is echt te jong en onberekenbaar) goed weer te geven. Helaas is de acteur beperkt in zijn spel door zijn zichtbare worsteling met de Engelse taal. Leung Ka Fai denkt te veel na over zijn uitspraak en dat zorgt ervoor dat hij nooit voluit kan gaan. De affaire komt nooit tot leven en wat de aantrekkingskracht tussen de geliefden is, wordt nooit duidelijk. Dat de film zich vooral op de seks concentreert zegt wat dat betreft ook genoeg.

Een drama zonder echte tragedies, is geen drama. ‘L’amant’ is een vlakke, emotieloze film. March speelde een jaar later nog in het eveneens geflopte ‘Color of Night’ waar eveneens voornamelijk van haar fysieke talenten gebruik werd gemaakt en daarna werd het oorverdovend stil rond haar. Kijk, dat is pas een drama waar wel een goede film inzit!

Bioscooprelease: 10 april 1992